Δοκιμές

Δοκιμή BMW R nine T Urban G/S: Η κληρονομιά

Φόρος τιμής στο R80 G/S


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  23.11.2017

Όταν η BMW παρουσίασε το 2013 το R nine T για να γιορτάσει την 90η επέτειο της Motorrad, δηλαδή του τμήματος μοτοσυκλετών, ίσως να μην είχε ιδέα το τι θα επακολουθούσε

Τέσσερα χρόνια αργότερα η BMW έχει δημιουργήσει το τμήμα Heritage  το οποίο αριθμεί πλέον τέσσερα «παράγωγα» της σειράς που φέρνει ατόφια στοιχεία της κληρονομιάς της.
Το R nine T Urban G/S συνιστούν μαζί με το Racer (αναλυτική δοκιμή μπορείτε να διαβάσετε εδώ) τα δύο νεότερα μέλη της οικογένειας. Το μοντέλο υιοθετεί το στυλ του R80 G/S του 1980, της μοτοσυκλέτας που είναι ο γενάρχης των adventure μοτοσυκλετών, όπως τις γνωρίζουμε σήμερα.

BMW RnineT Urban GS 5

Ίδια βάση, ίδια νοσταλγία

Όπως και στην περίπτωση των υπόλοιπων Heritage μοντέλων των Γερμανών, το Urban G/S μοιράζεται πολλά κοινά στοιχεία και εξαρτήματα με αυτά. Όπως γίνεται κατανοητό,  μεγαλύτερη προσοχή έχει δοθεί στη vintage αισθητική της σχεδίασης που αποπνέει νοσταλγία. Τίποτα από αυτά δεν είναι τυχαίο. Σχετικές έρευνες αποκαλύπτουν πως ο μέσος όρος των υποψήφιων αγοραστών μιας vintage μοτοσυκλέτας  είναι  πολύ διαφορετικός από όσους επιθυμούν να αποκτήσουν ένα δίκυκλο. Όσον αφορά τους αγοραστές R nine T, μόνον το 13% από αυτούς αποκτά μοτοσυκλέτα για πρώτη φορά, με τον μέσο όρο ηλικίας να ξεπερνά το 45 έτη. Η πλειονότητα  επιλέγει μια R nine T βασικά λόγω εμφάνισης. Οπότε μιλάμε συνήθως για ευκατάστατους ανθρώπους οι οποίοι έχουν και άλλη μοτοσυκλέτα στο γκαράζ τους και επιλέγουν έναν στυλάτο τρόπο μετακίνησης.

Tech retro

Η στρατηγική της BMW στην ουσία είναι η ίδια που ακολουθούν οι περισσότεροι κατασκευαστές. Ίδια βάση, πολλές παραλλαγές για όλα τα γούστα,  με «παραδοσιακή» εμφάνιση «μπολιασμένη» με μπόλικα μοντέρνα στοιχεία και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών.

BMW RnineT Urban GS 13
Αυτό σημαίνει πως θα βρούμε πολλά κοινά νούμερα και χαρακτηριστικά με πολλά σύγχρονα μοντέλα της BMW, αλλά και  με τα υπόλοιπα μοντέλα της Heritage σειράς . O κινητήρας είναι 1.170 κ.εκ. αεροελαιόψυκτος boxer με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, διπλό εκκεντροφόρο και αντικραδασμικό άξονα. Η ισχύς του είναι 110 ίπποι στις 7.750 σ.α.λ. και ροπή 11,8 kgm στις 6.000 σ.α.λ.  Η τροφοδοσία του επιτυγχάνεται με ηλεκτρονικό ψεκασμό και πληροί τις προδιαγραφές Euro4. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων με υδραυλικό, ξηρό, μονόδισκο συμπλέκτη και η τελική μετάδοση επιτυγχάνεται με άξονα.
Το πλαίσιο είναι ατσάλινο σωληνωτό και η BMW το περιγράφει τριών τμημάτων με το εμπρόσθιο τμήμα να είναι το κύριο πλαίσιο και να συνδέεται με δύο οπίσθια τμήματα. Είναι στην κυριολεξία αόρατο λόγω και της κατάμαυρης βαφής του. Όλα αυτά για να φανεί περισσότερο και να δείχνει πιο επιβλητικός ο boxer που αποτελεί φέρον στοιχείο του. Για πιο «μοναχικές» βόλτες το υποπλαίσιο αλλά και τα μαρσπιέ συνεπιβάτη μπορούν να αφαιρεθούν.

Όπως τότε

Όλα τα περιφερειακά της μοτοσυκλέτας είναι απόλυτα εναρμονισμένα με τον ρετρό χαρακτήρα της Urban G/S. Το συμβατικό πιρούνι διαμέτρου 43mm και διαδρομής 125mm με τις κλασσικές μαύρες φυσούνες, και το μικρό μασκάκι-ανεμοθώρακας πάνω από τον ολοστρόγγυλο και μεγάλο προβολέα. Το φτερό  τύπου φτυάρι – όπως τότε – και οι ακτινωτές ζάντες που δέχονται tubeless ελαστικά και περιλαμβάνονται στον εξτρά εξοπλισμό (η στάνταρ είναι χυτές πέντε μπράτσων).

BMW RnineT Urban GS 16

Το φαρδύ τιμόνι. Το φουσκωτό λευκό ρεζερβουάρ των 17 λίτρων με τις κλασσικές μπλε πινελιές και την εργονομική σχεδίαση. Η πορτοκαλί ίσια σέλα με το μικρό μέγεθος για δύο άτομα και γενικότερα η μίνιμαλ «ουρά» που «γεμίζει» με τη μαύρη φαρδιά ακτινωτή ζάντα και το μονόμπρατσο αλουμινένιο ψαλίδι-μετάδοση από τη μία μεριά ενώ από την άλλη ένα μετρίου μεγέθους τελικό με προστατευτική σήτα «γεμίζει» το «κάδρο».

BMW RnineT Urban GS 10

H αποδοχή κληρονομιάς

Το Urban G/S είναι το δεύτερο «φθηνότερο» μοντέλο της σειράς R nine T. Η έκδοση Pure κοστίζει 13.700€ και στη συνέχεια με 14.450€ μπορείτε να αποκτήσετε το μοντέλο της δοκιμής. Η έκδοση Scrambler είναι κατά  50€ ακριβότερη, η Racer  14.800€, για να φτάσουμε στην «απλή» R nine T που είναι η ακριβότερη με κόστος 17.000€.

Urban όνομα και πράγμα

Προσωπικά οδηγώντας και την έκδοση Racer, η οποία μου άρεσε εμφανισιακά περισσότερο, το Urban G/S διαθέτει ξεχωριστή προσωπικότητα, αλλά μπορεί να οδηγηθεί πιο εύκολα σε καθημερινή βάση.  Το τιμόνι παρέχει πολύ καλό έλεγχο, η θέση οδήγησης είναι πολύ άνετη και το ύψος της μοτοσυκλέτας με τη σέλα να βρίσκεται στα 850mm (ή 820mm) για έναν άνθρωπο στο δικό μου ανάστημα (1,75) είναι πολύ βολικό. Σε κρατάνε ξεκούραστο, απορροφώντας εύκολα τις ανωμαλίες και αν δεν πιεστούν, ιδιαίτερα το αμορτισέρ, αποδίδουν πολύ καλά στην άσφαλτο. 

BMW RnineT Urban GS 11

Άρα μιλάμε για μία retro commuter μοτοσυκλέτα δρόμου με εμφάνιση adventure η οποία υπερτονίζεται από το ψηλό φτερό, το μασκάκι πάνω από τον προβολέα, τις φυσούνες στα καλάμια του πιρουνιού και τους ακτινωτούς τροχούς 19 ιντσών μπροστά και 17 πίσω. Το μοναδικό πράγμα που θα αντικαθιστούσαμε θα ήταν τα ελαστικά. Τα Metzeler Tourance Next που «φόραγε» η μοτοσυκλέτα της δοκιμής είναι άριστα, αλλά για το πιo aggressive και enduro look θα θέλαμε τα Metzeler Karoo 3 τα οποία μπορεί να επιλέξει ο αγοραστής χωρίς επιπλέον επιβάρυνση στην τιμή.

BMW RnineT Urban GS 2
Αν και σε «αγριεύει» με την εμφάνισή του, μόλις ανέβεις επάνω του σου δείχνει πως πρόκειται για μια απλή και φιλική μοτοσυκλέτα. Το βάρος της (221 κιλά) χάνεται μόλις αρχίσει να κινείται. Το μόνο που έχεις μπροστά σου είναι ένα στρογγυλό αναλογικό ταχύμετρο με μια μικρή οθόνη. Το φαρδύ τιμόνι προσφέρει πολύ καλό έλεγχο και διευκολύνει με το μεγάλο κόψιμό του στις επιτόπιες μανούβρες.  

Σε τρελαίνει

Οι διαδρομές και το σετάρισμα των αναρτήσεων είναι μιας μοτοσυκλέτας δρόμου και όχι μιας adventure. Το μόνο που θυμίζει μια καινούργια GS είναι ο τροχός των 19 ιντσών μπροστά. Όσο για το braaaaap της εξάτμισης, αυτό είναι που μας άρεσε περισσότερο και έκανε κεφάλια να γυρίζουν.  Όσο άνοιγες το γκάζι, τόσο ο ήχος δυνάμωνε και όταν έκλεινες το γκάζι τα σκασίματα και το braaaap που γινόταν υπόκωφο γέμιζε την ατμόσφαιρα.

BMW RnineT Urban GS 14
Ασορτί με τον εκρηκτικό ήχο της εξάτμισης και η ροπή. Από όπου κι  αν ανοίξεις το γκάζι, όποια σχέση κι αν έχεις στο σαφέστατο κιβώτιο, το Urban G/S «τραβάει» σαν τρένο που έλεγαν και οι παλιότεροι. Γραμμικά χωρίς ξεσπάσματα δείχνοντας τον φιλικό του χαρακτήρα.

All around

Το πεδίο κάθε δοκιμής μας στο 2WO αρχίζει και τελειώνει με ταξίδι. Αυτά είναι τα καλά της αποκέντρωσης. Οδηγείς τα πάντα σε όλα τα τερέν, αφού δεν γίνεται να μην επιστρέψεις στην έδρα σου που βρίσκεται 150 χλμ. μακριά από την πρωτεύουσα. Επιλέγεις λοιπόν αυτοκινητόδρομο ή παλιά εθνική οδό και τα συμπεράσματα βγαίνουν εύκολα αν συνυπολογίσουμε πως για μία εβδομάδα οδηγούμε κάθε μοτοσυκλέτα σε επαρχιακό οδικό δίκτυο αλλά και πόλεις οι οποίες σφύζουν από ζωή, όπως το Ναύπλιο και το Άργος.

BMW RnineT Urban GS 3
Αρχικά ανακαλύπτεις πως μπορεί να ταξιδέψει άνετα, αρκεί να μην έχετε απαιτήσεις στον τομέα της προστασίας από τον αέρα. Το μικρό μασκάκι πάνω από το φανάρι δεν προορίζεται για αυτήν τη δουλειά. Με 130 χ.α.ώ. μπορείς να ταξιδέψεις άνετα, με τον boxer να ζητάει πολλά περισσότερα αλλά ο αυχένας σου να βάζει φρένο.


Σε επαρχιακό δίκτυο αισθάνεσαι πιο άνετα. Οι ταχύτητες κυμαίνονται στα πλαίσια των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος και η ροπή του Urban G/S βοηθάει σε όλα τα επίπεδα-βλ. να μην ανεβοκατεβάζεις σχέσεις και να κινείσαι σβέλτα από στροφή σε στροφή. Τα προοδευτικά φρένα της Brembo με ABS επιβραδύνουν άμεσα και με ασφάλεια τα 221 κιλά της μοτοσυκλέτας. Το Traction Control, με το οποίο ήταν εφοδιασμένο το μοντέλο της δοκιμής, είναι εκεί όποτε το χρειάζεσαι και σε γεμίζει αυτοπεποίθηση. Αυτό που παρατηρείς είναι μια νωχελικότητα όταν οι στροφές είναι συνεχείς και «γρήγορες», πράγμα που οφείλεται στην αργή γεωμετρία της μοτοσυκλέτας.  Όταν οι καμπές είναι πιο ανοιχτές, τότε το Urban G/S είναι πολύ ακριβές.

BMW RnineT Urban GS 9
Μέσα στην πόλη, αν και δεν το περιμένεις, αποδεικνύεται εξαιρετικά ευκίνητο.  Δύναμη και ροπή θα σε βοηθήσουν να κινηθείς σβέλτα. Το μεγάλο κόψιμο τιμονιού και το χαμηλό ύψος σέλας θα σε κάνουν να ξεφύγεις, τα φρένα του με το ABS σταματούν εύκολα και γρήγορα τη μοτοσυκλέτα που όλοι θα γυρίσουν να κοιτάξουν. Η σέλα θα έπρεπε να είχε περισσότερο αφρώδες για να μην σε προβληματίζει ύστερα από αρκετή ώρα. Τα παιχνίδια μαζί της στο χώμα και με τα κατάλληλα ελαστικά γίνονται τηρουμένων των αναλογιών. Σε έναν βατό χωματόδρομο θα μπορέσει να κινηθεί, αλλά για κάποιους πιο τολμηρούς η προστατευτική ποδιά για τον κινητήρα και οι «χούφτες» θα είναι από τα πρώτα αξεσουάρ που θα επιλεγούν από τον μακρύ κατάλογο της BMW.

BMW RnineT Urban GS 21

Μοναδικό!

Όπως και το Racer, που δεν έχει φτιαχτεί για γρήγορα track days, έτσι και το Urban G/S δεν σε εμπνέει να ξεχυθείς στους χωματόδρομους και να ζήσεις την υπέρτατη περιπέτεια. Όμως κάθε φορά που το έβαζα μπροστά, μου άρεσε για  τη μοναδικότητά του και για τον ήχο της εξάτμισής του.  Είναι το πρώτο ρετρό enduro με τόσο βαριά κληρονομιά που θα πρέπει να προστεθεί στη συλλογή των μοτοσυκλετών σας ή να γίνει η επόμενη vintage μοτοσυκλέτα σας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Αντιπροσωπεία BMW Motorrad Hellas www.bmw-motorrad.gr
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Αεροελαιόψυκτος δικύλινδρος κινητήρας boxer, τετράχρονος, δύο εκκεντροφόροι και τέσσερις ακτινικά τοποθετημένες βαλβίδες ανά κύλινδρο, κεντρικός άξονας εξισορρόπησης
Κυβισμός (cc) 1.170
Διάμετρος x Διαδρομή 101 x 73
Συμπίεση 12
Σύστημα εξαγωγής 2 σε 1
Εκκίνηση Μίζα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) 110/7.750
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) 11,8/6.000
Κατανάλωση (lt/10km) 6,3

BMW R nine T URBAN GS TX

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.