Δοκιμές

Δοκιμή BMW R Nine T Racer: Vintage Supersport

Μια νέα μοτοσυκλέτα με vintage εμφάνιση που θα γράψει με τη σειρά της τη δική της ιστορία, όπως άλλοτε η R90S


Γράφει ο Περικλής Ντεβές  //  27.12.2017

Νιώθεις τα κεφάλια να γυρίζουν. Και πώς να μη γίνεται αυτό όταν μιλάμε για μια όμορφη, κλασική, αγωνιστική και καθ΄ όλα σύγχρονη μοτοσυκλέτα;

Το σχεδιαστικό τμήμα της BMW άνοιξε τις ντουλάπες με τα παλιά καλά «φορέματα» που άφησαν ιστορία, τα ξεσκόνισε, τα περιποιήθηκε και δημιούργησε με αυτά μια νέα μοτοσυκλέτα με vintage εμφάνιση που θα γράψει με τη σειρά της τη δική της ιστορία, όπως άλλοτε η R90S. Ως άξιος πρεσβευτής των μεγάλων κλασικών αδερφών της φέρει το ολοστρόγγυλο φανάρι, σήμα κατατεθέν των «RnineT», μαζί με τις καθαρές «γυμνές» της γραμμές. Εξαιτίας της μίνιμαλ σχεδίασης την προσοχή σου αποσπά εκ πρώτοις ο μεγάλος αεροελαιόψυκτος μπόξερ κινητήρας των 1.200 κυβικών και σύντομα διαπιστώνεις πως δεν χορταίνεις να την οδηγείς, αλλά και να τη χαζεύεις! Πώς είναι λοιπόν να ζεις καθημερινά για κάτι παραπάνω από μια εβδομάδα με ένα «μοντέλο»;

BMW RnineT RACER 2

Κληρονομιά από το παρελθόν

Ίσως να είναι η πιο μικροσκοπική σε μέγεθος BMW που υπάρχει με κινητήρα 1.200κ.εκ. Αυτό και μόνο την καθιστά ιδιαίτερη. Η σχεδίασή της έχει εμφανείς επιρροές από το μακρινό 1973 και την R90S που είχε διαπρέψει κατακτώντας τις δύο πρώτες θέσεις στον νεοσύστατο τότε αγώνα AMA Superbike στην Daytona το 1976. Τι μοτοσυκλέτα! Όλες οι αδερφές RnineT φέρουν ως κληρονομιά το ύφος και τη γοητεία της εποχής με πλήθος χαρακτηριστικών custom μοτοσυκλετών και εκκεντρικό χαρακτήρα. Οι γλυκές vintage γραμμές της σου αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο παρατηρείς τα πράγματα και φιλτράρεις πλέον ό,τι βλέπεις με τη ρομαντική αίσθηση που διακατέχει τη μοτοσυκλέτα. Ακόμα και η χρωματική επιλογή σού φαίνεται πως είναι η καταλληλότερη. Καθώς την οδηγείς όμως τα πράγματα αλλάζουν και από ρομαντικός αναβάτης που αναπολείς και ευχαριστιέσαι το κάθε τι που σου φέρνει η ζωή, μπορείς ξαφνικά να επιτίθεσαι από στροφή σε στροφή πλαγιάζοντας με την μπάσα ηχητική υπόκρουση του μπόξερ κινητήρα και τα «σκασίματά» του να σε «αγριεύουν» ολοένα και περισσότερο.

BMW RnineT RACER 20

Old Superbike in new era

Η αισθητική έμπνευση της RnineTRacer πηγάζει από τα superbike των δεκαετιών 70΄- 80΄διαθέτοντας πέντε βασικά retro χαρακτηριστικά της εποχής αυτής: στρογγυλό μεγάλο φανάρι εμπρός, μισό φέρινγκ, petite μονή σέλα με λευκές ραφές, minimal αεροδυναμικά «οπίσθια» και ροπάτο αεροελαιόψυκτο κινητήρα. Οι πρώτες σύγχρονες πινελιές που σε επαναφέρουν στο παρόν είναι τα φλας αλλά και το πίσω φανάρι τεχνολογίας LED. Οι αλουμινένιες «αστεράτες» ζάντες συμπληρώνουν με την απλότητά τους το racer ύφος της. Πολλοί θα υποθέτουν πως θα προσελκύει τους μοτοσυκλετιστές που τις θαύμαζαν όταν ήταν νέοι. Κάθε άλλο όμως, διότι μια εβδομάδα τώρα αποδεικνύει το αντίθετο. Το «μπικίνι» φέρινγκ είναι όλη η ιστορία επάνω στην RnineT Racer. Απλό και όμορφο. Ο σχεδόν παράλληλος ανεμοθώρακας σε κεντρίζει όχι μόνο γιατί δεν έχεις ξαναδεί κάτι τέτοιο, αλλά και για την οδηγική αίσθηση. Βουρτσισμένο αλουμίνιο, τιμονόπλακα, clip-ons και αναλογικά όργανα με μικρές ψηφιακές ενδείξεις είναι η πρώτη εικόνα καθώς τεντώνεσαι πάνω στη μακρόστενη σιλουέτα της Racer. Τα στρογγυλά όργανα ορθώς διαθέτουν κλασική σχεδίαση για το ταχύμετρο και το στροφόμετρο, στη βάση τους όμως το καθένα διαθέτει πολλές ενδείξεις μέσω μιας οθόνης. Ολικό και δύο μερικούς χιλιομετρητές, θερμοκρασία κινητήρα, ένδειξη ρεζέρβας, set up menu αλλά και το επίπεδο των θερμαινόμενων grip για το «ρολόι» του ταχύμετρου. Η οθόνη που κάθεται στη βάση του στροφομέτρου εμφανίζει πληροφορίες που έχουν να κάνουν με τη μέση και στιγμιαία κατανάλωση, ένδειξη σχέσης κιβωτίου, ημερομηνία, μέση ταχύτητα αλλά και τον χρόνο λειτουργίας κινητήρα! Μόνη «θολή» παρατήρηση η έλλειψη ένδειξης στάθμης βενζίνης. Θα ειδοποιηθείς για τη στάθμη της όταν το 17λιτρο ρεζερβουάρ φτάσει στη ρεζέρβα, αν και αυτό θα γίνει μετά από 280-300 διανυθέντα χιλιόμετρα, μιας και η μέση κατανάλωση δεν υπερβαίνει τα 6 λίτρα ανά 100χλμ.
Μπορεί βέβαια να είναι μια κλασική Racer εποχής, αλλά αυτό μόνο εμφανισιακά, αφού οι σύγχρονες πολυτέλειες δεν λείπουν (κλασικά) από μια BMW.Τα θερμαινόμενα grip (της μοτοσυκλέτας δοκιμής) διατίθενται στον έξτρα εξοπλισμό μαζί με ένα πλήθος από εμφανισιακές Heritage βελτιώσεις στον μακρύ κατάλογο BMW Motorrad Spezial.

BMW RnineT RACER 16

Η RnineT Racer είναι μια μοτοσυκλέτα που προορίζεται αποκλειστικά για τον αναβάτη της. Έτσι φτιάχτηκε από το εργοστάσιο. Η μοτοσυκλέτα αυτή σε θέλει αφοσιωμένο ψυχή και σώματι. Υπάρχει ωστόσο η δυνατότητα να αλλαχθεί το κομμάτι του υποπλαισίου με την εργοστασιακή σέλα που υπάρχει για αυτό το μοντέλο. Αλλά γιατί να αγοράσεις μια RnineT Racer και να θες και συνεπιβάτη; Γιατί;

BMW RnineT RACER 8

Ένας γνώριμος από τα παλιά

Ο τελευταίος αεροελαιόψυκτος μπόξερ κινητήρας που χρησιμοποιείται ακόμα βρήκε μια από τις πιο ταιριαστές θέσεις στη σειρά RnineT. Ράθυμος και ροπάτος ο κινητήρας των 1170κ.εκ. με απόδοση 110 ίππων και 11,6 κιλών ροπής με την πιο νέα του αεροελαιόψυκτη έκδοση να φέρει δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Η δύναμη του κινητήρα είναι «απλωμένη» στο μεγαλύτερο φάσμα των στροφών με τη μέγιστη απόδοση να γίνεται ευχάριστα αισθητή στις 6.000σ.α.λ. και τον κόφτη να έρχεται στις 8.500σ.α.λ. Πρόκειται για τον πιο πολυφορεμένο κινητήρα στην ιστορία της γερμανικής φίρμας από την αρχή της έως και σήμερα. Δοκιμασμένος σε on-off, enduro, σπορ και τουριστικές μοτοσυκλέτες αποδεικνύει πως η BMW έχει ακόμα σοβαρούς λόγους να τον χρησιμοποιεί και να τον εξελίσσει. Η κλιμάκωση του κιβωτίου είναι σπορ, σχεδιασμένη με κοντές τις πρώτες δύο ταχύτητες και έως ότου φτάσεις στην overdrive 6η. Για να κινείσαι σβέλτα το μόνο που χρειάζεται είναι να είσαι μία επάνω και να ανοίγεις το γκάζι. Όλα τα άλλα τα φροντίζει ο κινητήρας. Η αίσθηση του κιβωτίου είναι μαλακή και σχεδόν δεν καταλαβαίνεις πώς αλλάζεις ταχύτητες. Η πρώτη «μπαίνει» αθόρυβα με αποτέλεσμα να κοιτάς τα όργανα για να διαπιστώσεις ότι όντως μπήκε. Ο κινητήρας αρέσκεται να δουλεύει στις μεσαίες στροφές και χωρίς να το καταλάβεις κινείσαι με ταχύτητες άνω των 140χ.α.ώ. «χαλαρός», έχοντας απλά βάλει 6η! Το χαρακτηριστικό σπρώξιμο προς τα αριστερά ανοίγοντας το γκάζι δεν λείπει από αυτόν τον μπόξερ δίνοντάς του ακόμα μια «ιδιοτροπία» που άλλοι θα τη λατρέψουν και άλλοι όχι.

BMW RnineT RACER 5

Stay low, it’s the law

Η RnineT Racer είναι κατά κύριο λόγο μια μοτοσυκλέτα προερχόμενη από την -εργοστασιακή custom- αδερφή της RnineT. Το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο που χρησιμοποιείται σε αυτήν τη σειρά θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις τεχνικές και οπτικές τροποποιήσεις που διατίθενται από τον κατάλογο Spezial προσφέροντας στον ιδιοκτήτη μια μοτοσυκλέτα που θα μπορεί να «έρθει» στα γούστα του. Έτσι η RnineT, Scrambler, Pure και Racer διαθέτουν το ίδιο πλαίσιο, το οποίο «χωρίζεται» σε τρία τμήματα: στο κύριο εμπρόσθιο τμήμα, στο υποπλαίσιο και στη θέση του αναβάτη που είναι βιδωμένη στο υποπλαίσιο το οποίο μπορεί να αλλαχθεί στην προκειμένη περίπτωση για να τοποθετηθεί διπλή σέλα.
Παρότι στενόμακρη και χαμηλή, η RnineTRacer αποπνέει «βαριά» αίσθηση στους επιτόπιους ελιγμούς της πόλης όπου συνηθίζεται γρήγορα και περνά σε δεύτερη μοίρα το «ζύγισμα» που χρειάζεται με λίγα χιλιόμετρα. Από τη στιγμή που θα μπει η 2α στο κιβώτιο, το χαμηλό κέντρο βάρους βοηθά στο να συρρικνωθεί η αίσθηση αυτή.

BMW RnineT RACER 7

Τα φρένα της μπορεί να μην είναι οι ακτινικά τοποθετημένες τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo, αλλά οι συμβατικές τετραπίστονες που χρησιμοποιούνται από τα παλαιότερα μοντέλα. Το φρενάρισμα της Racer είναι γρήγορο, χωρίς ακραίο «αρχικό» δάγκωμα, αλλά με σταθερή δυνατή επιβράδυνση. Σε συνδυασμό μάλιστα με τη συγχρονισμένη λειτουργία εμπρός και πίσω φρένου η μοτοσυκλέτα ακινητοποιείται με μεγάλη ευκολία και σταθερότητα.
Το ηλεκτρονικό βοήθημα Automatic Stability Control (ASC) συνεργάζεται άψογα με το ABS στον βασικό εξοπλισμό. Η λειτουργία του δεν έγινε αισθητή παρά μόνο σε γλιστερό καυτό οδόστρωμα με μόνη παρατήρηση τη συχνή επέμβαση του πίσω φρένου που ενεργοποιείται πιο νωρίς και πιο συχνά από όσο θα έπρεπε.

BMW RnineT RACER 9

Είναι εξοπλισμένη με ένα τηλεσκοπικό πιρούνι διαμέτρου 43χιλ. με διάμετρο βύθισης 125 χιλιοστών. Και για να είμαι ειλικρινής η σφικτή λειτουργία του θυμίζει αρκετά Telelever μόνο που είναι λίγο πιο μαλακό το μπροστινό στη βύθισή του. Συνεπώς η διαφορά είναι καθαρά οπτική. Στον πίσω τροχό ο έλεγχος γίνεται από το γνωστό Paralever με λευκό κεντρικό μονό αμορτισέρ διαδρομής 120χιλ. που διαθέτει ρύθμιση προφόρτισης και επαναφοράς ελατηρίου επιφέροντας ένα αποτέλεσμα που θεωρείται «σφιχτό».

BMW RnineT RACER 19

Back to the future

Όμορφη, ρετρό, με αγωνιστική κληρονομιά και τεχνολογία του σήμερα. Πώς είναι να οδηγείς μια τέτοια μοτοσυκλέτα; Ανεβαίνεις εύκολα, με τα πόδια να ακουμπούν εύκολα κάτω (ύψος σέλας 805χιλ.). Απλώνεσαι επάνω της χωρίς να διαμαρτύρεσαι για τυχόν άβολη στάση. Το τιμόνι έχει την αίσθηση clip-on και ας είναι στο ίδιο ύψος με την τιμονόπλακα, τα πόδια στηρίζονται με κλειστή γωνία στα μαρσπιέ, ωστόσο αυτό δεν ενόχλησε κατά τη διαδρομή των 2,5 ωρών. Η RnineT Racer έχει δύο mode οδήγησης: βόλτας και σπορ. Κατά τη διάρκεια της βόλτας ο μαζεμένος όγκος της κινείται με χάρη ακόμα και στον αστικό κύκλο, χρειάζεται προσοχή όμως γιατί οι καθρέπτες έχουν μεγάλο βραχίονα και εξέχουν αρκετά από τη μοτοσυκλέτα καθιστώντας το «πέρασμα» από τα οχήματα που βρίσκονται στον δρόμο περιπετειώδες. Όταν από την άλλη ξυπνήσει μέσα σου το παλιό αγωνιστικό πνεύμα της εποχής του 70΄, η Racer δεν θα αρνηθεί να το ακολουθήσει. Το στιβαρό πλαίσιο και οι σφικτές αναρτήσεις σε συνδυασμό με τη σπορ θέση οδήγησης θα σε ωθήσουν, προτού ανέβεις επάνω της, να βρεις ποιος δρόμος διαθέτει τις περισσότερες στροφές ώστε να την εκμεταλλευτείς. Χάριν της γεωμετρίας, αλλά και της εμπιστοσύνης που σου δίνει παραμένοντας ακλόνητη στις ανωμαλίες του οδοστρώματος που μπορεί να συναντήσει ακόμα και υπό κλίση, στρίβει με σιγουριά. Ο minimal ανεμοθώρακας που σου δημιουργεί περίεργες σκέψεις δεν σου γεμίζει σε καμία περίπτωση το μάτι για την προστασία που μπορεί να προσφέρει, θα τον εκτιμήσεις όμως όταν θα οδηγείς σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητες 160+χ.α.ώ. χωρίς να χρειάζεται να «κλειδωθείς» από πίσω του.

BMW RnineT RACER 6

Το θεώρημα της βόλτας

Το μόνο που χρειάζεται η RnineTRacer είναι γεμάτο ρεζερβουάρ και δρόμο. Τον δρόμο που θα της ορίσεις εσύ. Και θα σε πάει χωρίς δισταγμό. Θα ταξιδέψεις μαζί της νοητά και μη, χαρίζοντάς σου τοπία σε fast forward αλλά και ρομαντικές βόλτες που δεν γίνεται να χορτάσεις! Θα σου δείξει με τον τρόπο της πως αγαπά τις στροφές και αναζητά τις καμπύλες και δεν μένει παρά μόνο να τις χαράξεις και στον χάρτη σου. Το αίσθημα κατακλύζει τη μοτοσυκλέτα αυτή και στο δείχνει με κάθε τρόπο, είτε κινείται, είτε είναι σταθμευμένη στο πάρκινγκ σου.
Οδηγείς αυτήν τη μοτοσυκλέτα όχι για να ξεφύγεις από την καθημερινότητα της ζωής, αλλά για να μη σου ξεφύγει η ίδια η ζωή.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Αντιπροσωπεία BMW Motorrad Hellas www.bmw-motorrad.gr
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Αεροελαιόψυκτος δικύλινδρος κινητήρας boxer, τετράχρονος, δύο εκκεντροφόροι και τέσσερις ακτινικά τοποθετημένες βαλβίδες ανά κύλινδρο, κεντρικός άξονας εξισορρόπησης
Κυβισμός (cc) 1.170
Διάμετρος x Διαδρομή 101 x 73
Συμπίεση 12
Σύστημα εξαγωγής 2 σε 1
Εκκίνηση Μίζα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) 110/7.750
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) 11,8/6.000

BMW R NINE T RACER TXr