Αφιερώματα

H πρώτη μοτοσυκλέτα της MV Agusta ονομαζόταν Vespa!

Υπάρχει όμως και μια τρίτη Vespa


05.12.2018

Η λέξη Vespa είναι συνώνυμη με τα scooter. Όμως η Vespa που «γεννήθηκε» στην Τοσκάνη από τον μεγαλοφυή μηχανικό Corradino d’ Ascanio δεν ήταν η πρώτη


Δεν ήταν scooter αλλά μοτοσυκλέτα. H MV Agusta 98 παρουσιάστηκε πολύ πριν το περίφημο οικονομικό όχημα που έχει κυκλοφορήσει σε εκατοντάδες εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Το μόνο κοινό τους στοιχείο, ότι σχεδιάστηκαν από εταιρείες που ασχολήθηκαν με την αεροναυπηγική!

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η Agusta επισκευάζει αεροπλάνα. Πολύ αργότερα, το 1952 θα ασχοληθεί και την κατασκευή ελικοπτέρων σε συνεργασία με την αμερικάνικη Bell. H Piaggio κατασκεύασε κινητήρες βομβαρδιστικών αεροσκαφών. Οι ιθύνοντες της Agusta αντιλαμβάνονται την ήττα των δυνάμεων του Άξoνα, Ρώμης, Βερολίνου, Τόκιο και στρέφονται προς την κατασκευή μιας μικρής μοτοσυκλέτας για να καλύψουν τις ανάγκες μετακίνησης των Ιταλών σε μια χώρα που είχε καταστραφεί από τον πόλεμο. Όπως αναμενόταν μετά τον πόλεμο οι δραστηριότητες εταιρειών με αντικείμενο την αεροναυπηγική σταμάτησαν στις ηττημένες χώρες.

mv agusta vespa 2

Ο Domenico Agusta δίνει εντολή στον μηχανικό Mario Montoli και τον σχεδιαστή Luigi Canziani να προχωρήσουν στην κατασκευή μιας μοτοσυκλέτας. Το καλοκαίρι του 1943 ήταν έτοιμα τα ξύλινα μοντέλα και ο μονοκύλινδρος κινητήρας των 98 κ.εκ. αλλά όλα σταμάτησαν με τα γεγονότα της 8ης Σεπτεμβρίου, όταν οι πρώην σύμμαχοι Γερμανοί, κατέλαβαν το εργοστάσιο της Cascina Corta. Οτίδηποτε αφορούσε τη μοτοσυκλέτα εξαφανίστηκε πριν για να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών ή να μην καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς. Από την Cascina Corta ο κινητήρας της Vespa μεταφέρεται στην Vergera, που βρίσκεται σε απόσταση 5χλμ. Εκεί σε ένα δωμάτιο μόνο με τα απαραίτητα εργαλεία και μία γεννήτρια πετρελαίου για την παροχή ρεύματος, η μοτοσυκλέτα εξελίσσεται και είναι έτοιμη Παραμονή Χριστουγέννων του 1945. Ο κινητήρας παράγει 3,5 ίππους στις 4.800 σ.α.λ., φέρει καρμπυρατέρ Dellorto, σωληνωτό πλαίσιο, βάρος 74 κιλά και τελική ταχύτητα 65 χ.α.ω.

Λίγους μήνες μετά την παρουσίασή του η μοτοσυκλέτας «χάνει» μυστηριωδώς το όνομά της.Πλέον ονομάζεται MV98. Γιατί δεν λέγεται πια Vespa; Σύμφωνα με Ιταλούς συναδέλφους δεν προκύπτει από πουθενά είτε πως η Agusta «πούλησε» το όνομα στην Piaggio είτε γιατί η εταιρεία της Pontedera είχα κατοχυρώσει το όνομα πιο πριν, διότι η πρώτη Vespa παρουσιάζεται το 1946. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη που κεντρίζει το ενδιαφέρον. Κατά τους πρώτους μήνες διατίθεται μόνο σε αντιπροσωπείες της Lancia και της Moto Guzzi. Μόνο μετά από μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες και συμμετοχή σε διαγωνισμούς θα δούνε οι Ιταλοί με "καλό μάτι" αυτό το περίεργο για την εποχή εκείνη όχημα.

Το θρίλερ όμως με το όνομα δεν τελειώνει εδώ. Και αυτό διότι υπάρχει και τρίτη Vespa. Το 1932 ο Μιλανέζος Miller Balsamo έχει συμπεριλάβει στον κατάλογο με τα μοντέλα που παράγει η μικρή βιοτεχνία του, μια μοτοσυκλέτα με κινητήρα Sachs 98 κ.εκ. που στο ρεζερβουάρ του αναγράφεται το όνoμα Vespa! Και αυτή όμως, μετά το τέλος τους Β΄ Παγκόσμιου Πόλεμου «εξαφανίζεται» μυστηριωδώς!

Το Hayabusa μας συστήθηκε τον Οκτώβριο του 1998 και αμέσως έκανε αίσθηση, όχι μόνο εξαιτίας των επιδόσεων του, αλλά και της εμφάνισής του. Ακόμη και το όνομα του, που σημαίνει γεράκι πετρίτης, κέντρισε το ενδιαφέρον
Παπιά υπάρχουν. Νέα μοντέλα, σύγχρονα με LED φώτα, LCD οθόνες, και χρώματα MotoGP. Θα τα δούμε στην χώρα μας. Για μερικά από αυτά η έλευση στην ελληνική αγορά είναι δεδομένη. Για τα υπόλοιπα κανείς δεν ξέρει
Μάθε ποιος ήταν ο πιο, οικονομικά, αποδοτικός αναβάτης και τι πήραν πίσω οι ομάδες με τις επιλογές των αναβατών τους, το 2018
Η συγγραφή άρθρων για τη συγκεκριμένη στήλη στο 2wo.gr είναι μερικές φορές αρκετά εύκολη, παρότι χρονοβόρα-όλη η δουλειά έχει να κάνει με την έρευνα και τη διασταύρωση πληροφοριών. Άλλες φορές πάλι, είναι τρομερά δύσκολη, αφού δεν ξέρεις από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις, τι να πρωτογράψεις και τι να αφήσεις απ’έξω