Αφιερώματα

H πρώτη μοτοσυκλέτα της MV Agusta ονομαζόταν Vespa!

Υπάρχει όμως και μια τρίτη Vespa


05.12.2018

Η λέξη Vespa είναι συνώνυμη με τα scooter. Όμως η Vespa που «γεννήθηκε» στην Τοσκάνη από τον μεγαλοφυή μηχανικό Corradino d’ Ascanio δεν ήταν η πρώτη


Δεν ήταν scooter αλλά μοτοσυκλέτα. H MV Agusta 98 παρουσιάστηκε πολύ πριν το περίφημο οικονομικό όχημα που έχει κυκλοφορήσει σε εκατοντάδες εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Το μόνο κοινό τους στοιχείο, ότι σχεδιάστηκαν από εταιρείες που ασχολήθηκαν με την αεροναυπηγική!

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η Agusta επισκευάζει αεροπλάνα. Πολύ αργότερα, το 1952 θα ασχοληθεί και την κατασκευή ελικοπτέρων σε συνεργασία με την αμερικάνικη Bell. H Piaggio κατασκεύασε κινητήρες βομβαρδιστικών αεροσκαφών. Οι ιθύνοντες της Agusta αντιλαμβάνονται την ήττα των δυνάμεων του Άξoνα, Ρώμης, Βερολίνου, Τόκιο και στρέφονται προς την κατασκευή μιας μικρής μοτοσυκλέτας για να καλύψουν τις ανάγκες μετακίνησης των Ιταλών σε μια χώρα που είχε καταστραφεί από τον πόλεμο. Όπως αναμενόταν μετά τον πόλεμο οι δραστηριότητες εταιρειών με αντικείμενο την αεροναυπηγική σταμάτησαν στις ηττημένες χώρες.

mv agusta vespa 2

Ο Domenico Agusta δίνει εντολή στον μηχανικό Mario Montoli και τον σχεδιαστή Luigi Canziani να προχωρήσουν στην κατασκευή μιας μοτοσυκλέτας. Το καλοκαίρι του 1943 ήταν έτοιμα τα ξύλινα μοντέλα και ο μονοκύλινδρος κινητήρας των 98 κ.εκ. αλλά όλα σταμάτησαν με τα γεγονότα της 8ης Σεπτεμβρίου, όταν οι πρώην σύμμαχοι Γερμανοί, κατέλαβαν το εργοστάσιο της Cascina Corta. Οτίδηποτε αφορούσε τη μοτοσυκλέτα εξαφανίστηκε πριν για να μην πέσει στα χέρια των Γερμανών ή να μην καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς. Από την Cascina Corta ο κινητήρας της Vespa μεταφέρεται στην Vergera, που βρίσκεται σε απόσταση 5χλμ. Εκεί σε ένα δωμάτιο μόνο με τα απαραίτητα εργαλεία και μία γεννήτρια πετρελαίου για την παροχή ρεύματος, η μοτοσυκλέτα εξελίσσεται και είναι έτοιμη Παραμονή Χριστουγέννων του 1945. Ο κινητήρας παράγει 3,5 ίππους στις 4.800 σ.α.λ., φέρει καρμπυρατέρ Dellorto, σωληνωτό πλαίσιο, βάρος 74 κιλά και τελική ταχύτητα 65 χ.α.ω.

Λίγους μήνες μετά την παρουσίασή του η μοτοσυκλέτας «χάνει» μυστηριωδώς το όνομά της.Πλέον ονομάζεται MV98. Γιατί δεν λέγεται πια Vespa; Σύμφωνα με Ιταλούς συναδέλφους δεν προκύπτει από πουθενά είτε πως η Agusta «πούλησε» το όνομα στην Piaggio είτε γιατί η εταιρεία της Pontedera είχα κατοχυρώσει το όνομα πιο πριν, διότι η πρώτη Vespa παρουσιάζεται το 1946. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη που κεντρίζει το ενδιαφέρον. Κατά τους πρώτους μήνες διατίθεται μόνο σε αντιπροσωπείες της Lancia και της Moto Guzzi. Μόνο μετά από μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες και συμμετοχή σε διαγωνισμούς θα δούνε οι Ιταλοί με "καλό μάτι" αυτό το περίεργο για την εποχή εκείνη όχημα.

Το θρίλερ όμως με το όνομα δεν τελειώνει εδώ. Και αυτό διότι υπάρχει και τρίτη Vespa. Το 1932 ο Μιλανέζος Miller Balsamo έχει συμπεριλάβει στον κατάλογο με τα μοντέλα που παράγει η μικρή βιοτεχνία του, μια μοτοσυκλέτα με κινητήρα Sachs 98 κ.εκ. που στο ρεζερβουάρ του αναγράφεται το όνoμα Vespa! Και αυτή όμως, μετά το τέλος τους Β΄ Παγκόσμιου Πόλεμου «εξαφανίζεται» μυστηριωδώς!

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Για να εμβαθύνουμε στην γκάμα της Αμερικάνικης εταιρείας θα πρέπει να κατηγοριοποιήσουμε τα μοντέλα της, να δούμε ποιους κινητήρες χρησιμοποιούν και ποια είναι τα κοινά στοιχεία μεταξύ τους
Η Harley-Davidson εγκαινιάζει μια νέα εποχή στην Ελλάδα, υπό τη στρατηγική καθοδήγηση του Fais Group. Η ανανέωση αυτή σηματοδοτείται από τη συμμετοχή εκπροσώπων του ειδικού τύπου σε ένα οργανωμένο ταξίδι στη Σόφια, για μια πρώτη γνωριμία με τη γκάμα μοντέλων του 2025
Τα Ιαπωνικά εργοστάσια πάντα κατασκεύαζαν μοντέλα που κυκλοφορούσαν αποκλειστικά στην χώρα τους, όπως τα Suzuki SV400 και SV400S
Ο όρος «ληγμένο κράνος» μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστός, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ένας αβάσιμος προβληματισμός. Όπως συμβαίνει με πολλά πράγματα, υπάρχουν παράμετροι, εξαιρέσεις και διαβαθμίσεις

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.