Αφιερώματα

Vespa Primavera – H Ιστορία

50 χρόνια Primavera


03.08.2018

H πρώτη έκδοση της Vespa Primavera, ένα μοντέλο που θα γινόταν διαχρονικά κλασικό, παρουσιάστηκε το 1967, στην ‘Εκθεση Μοτοσυκλέτας στο Μιλάνο, αποτελώντας μια επανάσταση

50 xronia vespa primavera 3

Mικρή, ευκίνητη, εξοπλισμένη με έναν λαμπρό κινητήρα, η Primavera έδωσε φτερά σε πολλές γενιές μετέπειτα και, παραμένοντας αδιάλειπτα στην παραγωγή μέχρι το 1982, υπήρξε ένα μυθικό μοντέλο αλλά και μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες στην ιστορία της Vespa.

Μετά την παρουσίαση στο Μιλάνο η Vespa Primavera φθάνει στις αγορές το 1968, συγκεντρώνοντας πάνω της μοναδικά και νικηφόρα χαρακτηριστικά, προερχόμενα από προηγούμενα μοντέλα Vespa. Γι’ αυτό και η πρώτη Primavera του 1968, κουβαλά στις πλάτες της ένα ολόκληρο γενεαλογικό δέντρο. Μικρή αλλά ισχυρή, η Vespa Primavera κατάφερε να εκφράσει τις αξίες που αντιπροσώπευσαν μια γενιά νέων, οι οποίοι με αφετηρία εκείνο το έτος, ξεκίνησαν να διεκδικούν τον χώρο και την ελευθερία τους.

50 xronia vespa primavera 6

Η πρώτη Vespa που, ταράζοντας την μέχρι τότε «ήσυχη» εικόνα της, παρουσιάστηκε με δυναμική ψυχή και σπορ επιδόσεις ήταν η GS το 1955. Η GS γεννήθηκε μέσα από την εμπειρία του Αγωνιστικού Τμήματος της Piaggio (το οποίο κατά τη δεκαετία του '50 ανταγωνίστηκε με τη Vespa ιταλικές και ξένες μοτοσυκλέτες σε αγώνες regularity, συχνά με νικηφόρα αποτελέσματα) και αποτέλεσε μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της Vespa: γρήγορη (ξεπερνούσε τα 100 km/h), πρωτοποριακή (η πρώτη με 4 ταχύτητες), ασφαλής (χάρη στους μεγαλύτερους τροχούς των 10 ιντσών).

50 xronia vespa primavera 7

Στον αντίποδα, η Vespa 50 του 1963 υπήρξε το ορόσημο που εισήγαγε την έννοια του «μικρού σώματος» στην οικογένεια Vespa. Ένα νέο πλαίσιο, πιο μικρό και ευέλικτο που δημιουργήθηκε για τα μικρά κυβικά αλλά έδειξε αμέσως τη διάθεσή του να αναπτυχθεί τόσο σε κυβικά όσο και σε επιδόσεις.

Έτσι το 1966, γεννιέται η Vespa 90 SS, ειδική σειρά προερχόμενη από τη Vespa 50. Χαρακτηρίστηκε από το ντουλαπάκι τοποθετημένο μεταξύ τιμονιού και σέλας για να διευκολύνει την οδήγηση «σε έκταση». Το σπορ τιμόνι είναι στενό και χαμηλό, το φτερό και η ποδιά είναι πλήρως ανανεωμένα, πιο στενά για μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση και μεγαλύτερη ταχύτητα. Με μόλις 90 κ.εκ., άγγιζε τα 93 km/h. Το 1966 γεννιέται και η "Nuova 125”, που υιοθετεί το μικρό σώμα της Vespa 50, για πρώτη φορά σε κυβισμό 125 κ.εκ. και τροχούς 10 ιντσών.

Με το πέρασμα του πρώτου μισού της δεκαετίας του ’60, όλα είναι πια έτοιμα για τη γέννηση της πιο νεανικής Vespa, εκείνης που θα συγκεντρώσει όλα τα χαρακτηριστικά φρεσκάδας και ταχύτητας, διαμοιρασμένα μέχρι τότε σε διαφορετικά μοντέλα.

50 xronia vespa primavera 1


Η Vespa Primavera γίνεται αμέσως το όνειρο των νέων αγοριών και κοριτσιών. Οι δεκαεξάχρονοι γοητεύονται από τις αυξημένες επιδόσεις του κινητήρα σε σχέση με τη “Nuova 125”. Η ευελιξία σε συνδυασμό με την κομψότητα και την ελαφρότητα που αγαπούν οι κοπέλες, θα συμβάλουν στην τεράστια εμπορική επιτυχία της Vespa Primavera. Πρόκειται να παραμείνει έτσι για τουλάχιστον 15 χρόνια, για να πλαισιωθεί το 1976 από την έκδοση Primavera ET3, ένα μοντέλο που χαρακτηρίστηκε από την ηλεκτρονική ανάφλεξη, το κιβώτιο 3 σχέσεων, τη νέα μεγαλύτερη εξάτμιση προερχόμενη από την 90 SS, τον διακόπτη της μίζας στο τιμόνι. Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν σε ακόμη υψηλότερες επιδόσεις, προκειμένου να αναβιώσει ο σπορ μύθος της Primavera.

50 xronia vespa primavera 4

Η Vespa Primavera ξαναγεννιέται το 2013 συγκεντρώνοντας όλες τις αξίες που σφράγισαν την επιτυχία της πρώτης έκδοσης. Νεανική, καινοτόμος, τεχνολογικά προηγμένη, ευέλικτη και δυναμική, φιλική προς το περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται. Η Primavera επιστρέφει πρωταγωνίστρια της εποχής της, κληρονομώντας όλη τη φρεσκάδα και τη χαρά της ζωής των προγόνων της.

Παπιά υπάρχουν. Νέα μοντέλα, σύγχρονα με LED φώτα, LCD οθόνες, και χρώματα MotoGP. Θα τα δούμε στην χώρα μας. Για μερικά από αυτά η έλευση στην ελληνική αγορά είναι δεδομένη. Για τα υπόλοιπα κανείς δεν ξέρει
Μάθε ποιος ήταν ο πιο, οικονομικά, αποδοτικός αναβάτης και τι πήραν πίσω οι ομάδες με τις επιλογές των αναβατών τους, το 2018
Η συγγραφή άρθρων για τη συγκεκριμένη στήλη στο 2wo.gr είναι μερικές φορές αρκετά εύκολη, παρότι χρονοβόρα-όλη η δουλειά έχει να κάνει με την έρευνα και τη διασταύρωση πληροφοριών. Άλλες φορές πάλι, είναι τρομερά δύσκολη, αφού δεν ξέρεις από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις, τι να πρωτογράψεις και τι να αφήσεις απ’έξω
Η λέξη Vespa είναι συνώνυμη με τα scooter. Όμως η Vespa που «γεννήθηκε» στην Τοσκάνη από τον μεγαλοφυή μηχανικό Corradino d’ Ascanio δεν ήταν η πρώτη