Δοκιμές

Δοκιμή KTM 250/300 EXC TPI: Generation TPI

Οδηγήσαμε στην Πεντέλη την νέα σειρά enduro μοτοσυκλετών με τον πρωτοποριακό δίχρονο κινητήρα με ψεκασμό


Γράφει ο Γιάννης Ιβάνοφ  //  02.11.2017

Η KTM έφερε την επανάσταση στον χώρο των δίχρονων κινητήρων με την ενσωμάτωση συστήματος ψεκασμού

 Η αυστριακή εταιρεία φέρει μεγάλη ιστορία και παράδοση στον χώρο των δίχρονων enduro μοτοσυκλετών. Η εξέλιξή τους ήταν κάτι στο οποίο επέμενε η KTM και ταυτόχρονα οι δίχρονοι κινητήρες δεν εγκαταλείφθηκαν ποτέ από το αγοραστικό κοινό. Είχαν, έχουν, και θα έχουν πάντα φανατικούς θαυμαστές.

KTM 250 300 TPI 5

Ολική επαναφορά

Παραδοσιακά αυτού του είδους οι κινητήρες είχαν πάντα μεγάλη κατανάλωση, άρα και μικρή αυτονομία. Οι αυξημένες εκπομπές ρύπων ανάγκασαν τους περισσότερους κατασκευαστές να σταματήσουν την εξέλιξη των 2Τ κινητήρων.

Το ενδιαφέρον του κόσμου όμως και το μικρό κόστος συντήρησής τους, σε συνδυασμό με τη μεγάλη προβολή και άνθηση των extreme enduro αγώνων σε όλον τον κόσμο, όπου οι δίχρονοι κινητήρες έχουν πλεονεκτήματα σε σχέση με τα τετράχρονα, υποχρεώνει τους Αυστριακούς να επενδύσουν στην εξέλιξη ενός επαναστατικού δίχρονου κινητήρα με σύστημα ψεκασμού. Το μέλλον είναι εδώ, και προβλέπεται λαμπρό.

Ξεχάστε όσα γνωρίζατε για τα δίχρονα, την ανάμειξη βενζίνης λαδιού, τη δυσλειτουργία του κινητήρα όταν αλλάζει πολύ το υψόμετρο. Όλα αυτά αποτελούν παρελθόν με το EXC ΤPI. Τώρα πια μπορείς να πας στο βενζινάδικο να «φουλάρεις» και τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει η τρόμπα λαδιού που ψεκάζει τη σωστή ποσότητα σε κάθε φάσμα λειτουργίας του κινητήρα και σε κάθε περιβαλλοντική αλλαγή.

KTM 250 300 TPI 3

TPI (Transfer Port Injection)

Τα δύο endurο μοντέλα της KTM κινούνται από τον νέας γενιάς κινητήρα TPI (Transfer Port Injection) με σύστημα ψεκασμού. Το πατενταρισμένο σύστημα EFI, με δύο μπεκ στις θυρίδες μεταφοράς του κυλίνδρου, καθιστά τη μοτοσυκλέτα ομαλότερη στην οδήγηση, με δραστική μείωση της κατανάλωσης.

KTM 250 300 TPI 7

Οι μοτοσυκλέτες ενσωματώνουν μια σειρά από νέα εξαρτήματα προκειμένου να επωφεληθούν από τις νέες τεχνολογίες, μεταξύ των οποίων ένα σώμα ψεκασμού, νέο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα EMS (Engine Management System), που περιλαμβάνει νέα ECU (Electronic Control Unit) με σειρά νέων αισθητήρων, ώστε να μπορεί να προσφέρει τέλειο χρονισμό και τέλειο ψεκασμό καυσίμου. Επίσης, υπάρχει νέος κύλινδρος, νέο φιλτροκούτι, αντλία λαδιού και ρεζερβουάρ στα πλαίσια του νέου συστήματος ψεκασμού.

KTM 250 300 TPI 6


Αναρτήσεις και πλαίσιο

Το νέο πλαίσιο από σωλήνες χρωμιομολυβδαινιούχου χάλυβα σχεδιάστηκε με γνώμονα να ενσωματώνει μέρος από το δοχείο λαδιού μέσα σε έναν από τους σωλήνες του. Ακόμη, όλα τα μοντέλα είναι εξοπλισμένα με την ανάρτηση WPXplor 48, με ρύθμιση της απόσβεσης συμπίεσης και απόσβεσης επαναφοράς στην επάνω πλευρά και χωρίς καθόλου ρυθμίσεις στο κάτω μέρος. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους της ανάρτησης κατά 200γραμμάρια.

KTM 250 300 TPI 9

Το πίσω αμορτισέρ είναι επίσης της σειράς WPXplor με το παραδοσιακό PDS της KTM, με επανασχεδιασμενο έμβολο 46 χιλιοστών. Εντελώς νέα είναι η σχεδίασή του για να ταιριάζει με το νέο πλαίσιο, ως εκ τούτου μειώθηκαν σημαντικά και οι διαστάσεις του και εξοικονομήθηκαν 600 γραμμάρια βάρους από το αμορτισέρ.

KTM 250 EXC TPI

Θέτοντας σε λειτουργία το KTM 250 EXC TPI καταλαβαίνεις αμέσως την ομαλή λειτουργία του δίχρονου κινητήρα, χωρίς το έντονο μπούκωμα που παρουσίαζαν τα μοντέλα με καρμπυρατέρ ειδικά όταν ήταν κρύα.

Η απόκριση του γκαζιού είναι άμεση και πολύ ομαλή. Ανοίγοντας σταδιακά το γκάζι, αυξάνοντας τις στροφές του κινητήρα, αισθάνεσαι τον συνδυασμό της απόλυτης γραμμικότητας ενός τετράχρονου κινητήρα και της άμεσης απόκρισης, πολυστροφίας ενός δίχρονου. Μάλλον τα 4Τ νιώθουν την καρέκλα τους να τρίζει.

KTM 250 300 TPI 4

Η αίσθηση του γκαζιού είναι απόλυτη χωρίς περιττά ξεσπάσματα και χωρίς την αίσθηση της ανεξέλεγκτης δύναμης. Ακόμη και στο πιο γλιστερό τερέν, όπως αυτό που οδηγήσαμε, μπορείς να έχεις απόλυτο έλεγχο στην παροχή δύναμης στον πίσω τροχό. Όλα αυτά μέχρι το πρώτο απότομο άνοιγμα του γκαζιού, μέχρι ο κινητήρας να σου θυμίσει τι εστί δίχρονο, και γιατί αριθμεί πολλούς φανατικούς υποστηρικτές. Θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί «ανήσυχο πνεύμα» σε σχέση με το 300.

Το 250 EXC TPI διατηρεί αυτούσια τα στοιχεία ενός παραδοσιακού δίχρονου κινητήρα. Στα χέρια έμπειρου αναβάτη μετετρέπεται στην απόλυτη αγωνιστική μοτοσυκλέτα, με πιο έντονη «κλοτσιά» όταν μπαίνει στη ροπή και σίγουρα θα βοηθήσει σε πιο επιθετική οδήγηση. Κινητήρας που συγχωρεί τα λάθη, ακόμη και με «μία πάνω». Στην παρατεταμένη ανηφόρα δεν θα σε «πουλήσει» με τη ροπή του να είναι αρκετή ώστε να σε γλιτώσει από ανεπιθύμητες καταστάσεις.

ΚΤΜ 300 EXC TPI

Το 300 EXC TPI είναι μια άλλη ιστορία. Με αίσθηση πιο «τεμπέλικης» λειτουργίας, αλλά με αισθητά μεγαλύτερη ροπή, θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε «ήρεμη δύναμη». Πολύ πιο «γεμάτο» σε ροπή σε σχέση με το 250. Ροπή μεγαλύτερη, αλλά πλήρως ελεγχόμενη. Την αισθάνεσαι από τη στιγμή που ανοίγεις το γκάζι μέχρι το ανώτατο όριο των στροφών του κινητήρα. Το 250 δείχνει εμφανώς πιο νευρικό μπροστά στο 300.

KTM 250 300 TPI 14

Η πρώτη εντύπωση είναι ένα βελούδινο δούλεμα, χωρίς κραδασμούς, χωρίς δυνατό «καμπάνισμα» της εξάτμισης, σαν να του λείπει ιπποδύναμη, όμως ανοίγοντας το γκάζι γλυκά και συνειδητοποιώντας πόσο πολλή φόρα παίρνει η μοτοσυκλέτα, χωρίς γλιστρήματα του τροχού, μόνον τότε καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για πραγματικό «όπλο».

Όσοι το οδήγησαν ακόμη δεν μπορούν να καταλάβουν πώς ο δίχρονος κινητήρας δουλεύει χωρίς κομπιάσματα και ξεσπάσματα, με τον πίσω τροχό να χάνει σπάνια πρόσφυση, ακόμη και στο γλιστερό τερέν . Μπορεί κάλλιστα να οδηγηθεί και από αναβάτες που ανακαλύπτουν για πρώτη φορά την απίστευτη εμπειρία της offroad οδήγησης.

Οι αναρτήσεις συνεργάζονται άψογα με το πλαίσιο και τις νέες δυνατότητες του κινητήρα. Πολύ εντυπωσιακά είναι τα πλαστικά με τα νέα γραφικά γύρω και μπροστά από το ψυγείο. Χάρη στην ενίσχυση και τη σχεδίασή τους προστατεύουν απόλυτα τα ευαίσθητα αλουμινένια ψυγεία και δεν κρίνεται απαραίτητη πλέον η τοποθέτηση έξτρα μεταλλικών προστατευτικών.

KTM 250 300 TPI 2

Νέα πνοή

Λόγω των συνεχόμενων αλλαγών στους κανονισμούς ρύπων η παραγωγή δίχρονων κινητήρων είχε αβέβαιο μέλλον, αλλά η αυστριακή εταιρεία άνοιξε νέους ορίζοντες. Και ως γνωστόν, ανάμεσα στους χωμάτινους αναβάτες ο πιο τολμηρός έχει την καλύτερη θέα από την πιο ψηλή κορυφή. Η αυστριακή εταιρεία τώρα βρίσκεται ακριβώς εκεί. Η KTM τόλμησε και πέτυχε.


Άγνωστο παραμένει ακόμη αν θα μπορέσει ο ανταγωνισμός να παρουσιάσει κάτι αντίστοιχο. Όλοι μας, ωστόσο, περιμένουμε την ολική επαναφορά των δίχρονων κινητήρων με εντελώς νέες τεχνολογίες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Αντιπροσωπεία KTM South East Europe
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Μονοκύλινδρος, δίχρονος με ψεκασμό,  υγρόψυκτος
Κυβισμός (cc) 249 / 293,2
Διάμετρος x Διαδρομή 66.4x72 / 72x72
Συμπίεση Δ/Α – Δ/Α/
Σύστημα εξαγωγής 1 σε 1
Εκκίνηση Μίζα / Μανιβέλα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) Δ/Α – Δ/Α
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) Δ/Α – Δ/Α

250 300 EXC TPI TX TX