Δοκιμές

Δοκιμή ΚΤΜ 1290 Super Duke GT: Hero bike!

Superbike, half naked, adventure tourer, sport tourer, όπως και να το πείτε «μέσα» θα πέσετε


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  15.10.2017

To Super Duke R φοράει την πανοπλία του και είναι έτοιμο να «καταπιεί» ό,τι βρεθεί μπροστά του

Ένας super ήρωας τολμά και τα βάζει με όλους. Είναι δυνατός, αντέχει τα πάντα. Ταυτόχρονα όμως είναι προστατευτικός και έτοιμος να σε βγάλει από τη δύσκολη θέση. Είναι γεννημένος νικητής και τον γουστάρουν όλοι. Είναι χαλαρός, αλλά όταν πρέπει γίνεται σκληρός, αδυσώπητος και τιμωρεί τους αυθάδεις.

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 2

Όπως καταλάβατε, είμαι φαν των κόμικς. Όχι τώρα που έγιναν μόδα και η μία κινηματογραφική ταινία διαδέχεται την άλλη, από ανέκαθεν. Όπως και οι μοτοσυκλέτες. Οδηγώντας το Super Duke GT, μου ήρθε αυθόρμητα η σκέψη πως αυτή η μοτοσυκλέτα είναι super-ηρωική. Ο ρόλος της όμως θα ήταν «κύριος». Θα αποτελούσε το «εργαλείο» που θα έκανε super ήρωα αυτόν που θα επέλεγε εκείνη. Δεν θα ήταν μόνο το δίτροχο που θα «κουβαλούσε» τον τύπο με το κολάν (συνήθως), την μπέρτα (ενίοτε) και το γραμμωμένο κορμί. «Καλογυμνασμένη» άλλωστε είναι η ίδια!

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 5

Αμάν… τον «ήπιαμε»

Η σκέψη που περνάει αυθόρμητα από το μυαλό όποιου συναντήσει στον δρόμο τη sport tourer των Αυστριακών. Η σιλουέτα της είναι όλο «νεύρα» και πρησμένους μυς. Ο προβολέας εξέχει σαν να είναι έτοιμος να «σπάσει» ό,τι βρεθεί στο διάβα του. Η ζελατίνα από πάνω του περνάει σχεδόν απαρατήρητη. Οι γωνίες των πλαστικών που περιβάλλουν το ρεζερβουάρ των 23 λίτρων (βλ. μία από τις διαφορές σε σχέση με το γυμνό «Δούκα» που έχει χωρητικότητα 18λίτρα), δείχνουν κοφτερές. Σαν να αποτελούν ένα ακόμη «κρυφό» όπλο.
Το υποπλαίσιο ενισχύθηκε σε σχέση με αυτό του Super Duke R για να «αντέχει» το παραπανίσιο βάρος που μπορεί να επιβαρυνθεί με την τοποθέτηση βαλιτσών. Ταυτόχρονα αυξήθηκε και ο χώρος που αναλογεί στη σέλα του συνεπιβάτη και τα μαρσπιέ είναι τοποθετημένα χαμηλότερα. Γιατί ένας super ήρωας πρέπει να φροντίζει την «καλή» του.
Το ΚΤΜ DNA της ρέει στο καλογυμνασμένο κορμί της. Οι πορτοκαλί δοκοί του πλαισίου σε σχέση με τις μαύρες του υποπλαισίου τονίζουν ακόμη περισσότερο το μυώδες σύνολο. Το τελευταίο ολοκληρώνεται από τη μία μεριά από «τούμπανο» μονόμπρατσο ψαλίδι και από την άλλη από το χοντρό και κοντό τελικό. Η σχεδίαση των ζαντών με τα πολλά λεπτά μπράτσα θυμίζει λεπίδες. Όλα τα παραπάνω, εκτός του υποπλαισίου όπως και η γεωμετρία, προέρχονται αυτούσια από τον «γυμνό Δούκα».

KTM SUPER DUKE GT DET 5

«Πάρ’τα»

Από τον V-2 με περιεχόμενη γωνία 75ο των 1.301 κ.εκ. προέρχεται η δύναμη ενός κινητήρα από τους πιο ισχυρούς ever σε τέτοιου είδους μοτοσυκλέτες. Διαθέτει δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και τετραβάλβιδες κεφαλές. Τον είδαμε αρχικά το 2015 στο Super Duke και κατόπιν στο 1290 Super Adventure. Η δύναμή του είναι μεταξύ αυτών των δύο. Ούτε 180 ούτε 160, αλλά 173 στις 9.500 σ.α.λ. εξαιτίας των αλλαγών στους θαλάμους καύσης, στη χαρτογράφηση του ψεκασμού και στην εξάτμιση για να πληροί τις προδιαγραφές Euro4.
H KTM υποστηρίζει πως ο κινητήρας έχει ομαλότερη απόδοση, ενώ είναι πιο δυνατός στις χαμηλές στροφές με τη ροπή του να φτάνει τα 14,7 kgm στις 6.750 σ.α.λ.
Η «ψυχή» του Super Duke GT αποπνέει δύναμη ακόμη και όταν δεν «δουλεύει». Το φινίρισμα των μετάλλων σε συνδυασμό με τους χοντρούς μαύρους σωλήνες και τα ταχτοποιημένα σε γενικές γραμμές σωληνάκια, ντίζες και καλώδια τού δίνουν μια πρωτόγονη και άγρια μορφή. Η δύναμη δεν κρύβεται… ούτε όταν η μοτοσυκλέτα είναι στο stand.

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 8

O Tony Stark aka Iron Man θα ζήλευε κάποια στοιχεία της «πανοπλίας» του Super Duke GT. Τρεις χαρτογραφήσεις απόδοσης κινητήρα (Sport, Street, Rain), traction control, cornering ABS της Bosch που μπορούν εύκολα να απενεργοποιηθούν, monoblock ακτινικές δαγκάνες της Brembo, ημιενεργητικές αναρτήσεις της WP. Πάνελ οργάνων που διαθέτει όποια πληροφορία περνάει από τον ανθρώπινο νου. Cruise control, σύστημα εύκολης εκκίνησης σε ανηφόρες, Motor Slip Regulation για την αποτροπή μπλοκαρίσματος του πίσω τροχού στα κατεβάσματα. Έλεγχο πίεσης ελαστικών (μου άναψε), θερμαινόμενα γκριπ, cornering lights, αυτόματο σβήσιμο φλας, ρυθμιζόμενη ζελατίνα αλλά και η πρώτη μοτοσυκλέτα της ΚΤΜ με quick shifter, γιατί δεν ήταν καθόλου τυχαίο πως κάτω από τον τίτλο αναφέρω κάτι σε supersport!
Φινίρισμα εξαιρετικό. Η υφή των ματ επιφανειών εθιστική. Ακόμη και τα δίχρωμα σιρίτια στις ζάντες πέραν κάθε κριτικής. Ένας super ήρωας, πέρα από τη φυσική του κατάσταση πρέπει να προσέχει και την εμφάνισή του. Φαντάζομαι πού κολλήσατε, στον προβολέα και γενικά στον σχεδιασμό του μπροστινού μέρους του Super Duke GT. Αυτό είναι όμως τυπικό γνώρισμα της ΚΤΜ. Δεν υπάρχει συμβατικό design σε κανένα μοντέλο της. Οπότε αν σου αρέσει, κοστίζει 18.990€ και πάμε παρακάτω, αν όχι πάμε για άλλα!

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 7

Super Power

Η θέση οδήγησης σε τοποθετεί ψηλά πάνω στη μοτοσυκλέτα και τα χέρια ανοίγουν για να πιάσουν το φαρδύτερο και ψηλότερα τοποθετημένο σε σχέση με το Super Duke R «χοντρό» τιμόνι. Ασυνήθιστο το γεγονός πως σε μια τέτοια μοτοσυκλέτα το φέρινγκ είναι αρκετά πιο χαμηλά από όσο θα περιμέναμε. Το αποτέλεσμα είναι ο αέρας να «χτυπάει» το πάνω μέρος του κράνους και τα χέρια. Η σέλα κρίνεται άνετη για τον αναβάτη, ενώ παρότι μεγάλωσε σε σχέση με το Super Duke R παρέμεινε μικρή για τον συνεπιβάτη. Ο ήχος που βγάζει η εξάτμιση είναι βροντερός, ωραίος! Σε προϊδεάζει για τη συναρπαστική συνέχεια.
Και αυτή είναι καταιγιστική. Το GT με το άνοιγμα του γκαζιού εκτινάσσεται αστραπιαία μπροστά, όπως ο super ήρωας για να προλάβει το κακό. Η άσφαλτος «αναστενάζει», όμως ο τρόπος που περνάει την απόδοσή του στον δρόμο είναι απόλυτα ομαλός.
Σε όποιον «χάρτη» και αν επιλέξαμε, αυτό δεν άλλαξε περνώντας τη δύναμη με εξαιρετικά προβλέψιμο τρόπο. Στη λειτουργία Rain η ιπποδύναμη μειώνεται στους 100 ίππους. Η Sport είναι η πιο «γεμάτη», χωρίς να είναι απότομη σε λειτουργία, ενώ η street ενδείκνυται για καθημερινή χρήση λόγω του πιο ήπιου χαρακτήρα της. Και στις δύο, ωστόσο, αυτό που αποκομίζεις είναι η δύναμη που υπάρχει σε όλο το φάσμα των στροφών. Το Traction Control ρυθμίζεται αυτόματα ανάλογα τον χάρτη. Οι αλλαγές με το quick shifter γίνονται αστραπιαία, μόνον όμως στα ανεβάσματα.

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 6

Ηλεκτρονικές αναρτήσεις

Αρχικά ξενίζει η εικόνα των δύο καλωδίων των οποίων οι φίσες καταλήγουν στα καλάμια του πιρουνιού της WP. Ο κορυφαίος εξοπλισμός περιλαμβάνει τις semi active αναρτήσεις που ρυθμίζονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Sport, Street, Comfort. Η άνεση που προσφέρει στο ταξίδι η ρύθμιση Comfort είναι απαράμιλλη. Το Super Duke GT τα κάνει «όλα ίσιωμα» καταπίνοντας λακκούβες και σαμαράκια. Το Street δεν έχει μεγάλη διαφορά από το Comfort, οπότε το χρησιμοποίησα ελάχιστα. Και τα δύο πάντως ρυθμίζουν την προφόρτιση του ελατηρίου, ενώ το πιρούνι διαθέτει σύστημα αντιβύθισης. Με το Sport κυκλοφορείς το ίδιο άνετα, αφού οι αναρτήσεις δουλεύουν και σε αυτήν τη ρύθμιση ιδανικά. Το πιρούνι βυθίζεται και γενικά η αίσθηση είναι πιο «σφιχτή». Σε καμία δεν μπορείς να παρέμβεις με περαιτέρω ρυθμίσεις.

KTM SUPER DUKE GT ACT ST 9

Στιβαρό και ακριβές

Όσο σταθερό είναι στην ευθεία αλλά τόσο ακριβές είναι μέσα στη στροφή, σε σημείο που απορείς πώς γίνεται μια μοτοσυκλέτα που ζυγίζει 228 κιλά να κινείται με τόση ευκολία. Σε αυτό συμβάλλει και το MSC (Motorcycle Stability Control) της IMU έξι αξόνων της Bosch. Η απόδοση του Cornering ABS αλλά και του Traction Control αποπνέει μεγάλη εμπιστοσύνη στον αναβάτη.
Το ίδιο κάνουν και τα φρένα της Brembo που διαθέτουν συνδυασμένη λειτουργία και μπορεί να ρυθμιστούν σε supermoto mode. Κυριολεκτικά είναι σαν να τραβούν μαγνήτες προς τα κάτω το Super Duke GT, ενώ το ABS παρεμβαίνει μόνον όταν είναι απαραίτητο.

KTM SUPER DUKE GT DET 3

It’s a Super Duke GT

Τα έχει όλα. «Κτηνώδη» δύναμη, μια εμφάνιση που κεντρίζει τα βλέμματα, ηλεκτρονικά από άλλο πλανήτη, δυνατότητες να κινηθεί σε αυτοκινητόδρομο, πίστα, επαρχιακούς στριφτερούς δρόμους και γιατί όχι και σε λίγο χώμα, εκεί όπου «πατάνε» τα περισσότερα adventure.

1290 SUPER DUKE GT TX

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

 

Αντιπροσωπεία

ΚΤΜ SEE

www.ktm.com/gr/

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Τετράχρονος, υγρόψυκτος, δικύλινδρος σε διάταξη V75ο, οχταβάλβιδος, 2ΕΕΚ
Κυβισμός (cc) 1.301
Διάμετρος x Διαδρομή 108x71
Συμπίεση 13,2
Σύστημα εξαγωγής 2 σε 1
Εκκίνηση Μίζα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) 173/9.500
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) 14,7/6.250
Κατανάλωση (lt/100kmh) 7