Δοκιμές

Δοκιμή KTM 1090 Adventure: Αυστριακά μαθηματικά!

Ένα Adventure που τα έχει όλα...


Γράφει ο Μανόλης Βλαχάκης  //  29.08.2017

Με μαθηματικά που μάλλον μόνο στην Αυστρία έχουν εφαρμογή η ΚΤΜ έκανε την εξής πράξη : 1190-1050=1090 Adventure

Κάποτε οι κατηγορίες των μοτοσυκλετών ήταν τρεις, το πολύ τέσσερις, με τα χιλιάρια και τα εξακοσάρια να κυριαρχούν και σε ορισμένες περιπτώσεις να χρησιμοποιούνται ακόμα και για  να «πεταχτείς» στο περίπτερο. Όμως, οι εποχές άλλαξαν πλέον πολύ. Οι εταιρείες με το άνοιγμα που πραγματοποιούν χρόνο με τον χρόνο, είτε σε νέες αγορές, είτε στις νέες κατηγορίες που δημιουργούνται, έχουν «γεμίσει»την αγορά με μία πληθώρα μοντέλων που καθιστούν δύσκολο, ακόμα και για τους ειδικούς του χώρου, να τα απομνημονεύσουν...

DSC 0863

Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί πλέον στις μικρότερες μοτοσυκλέτες που εξυπηρετούν κυρίως την καθημερινή μετακίνηση. Αυτές μπορεί να έχουν κυβισμό έως και χίλια κυβικά, αλλά να διαθέτουν εκμεταλλεύσιμη δύναμη από μεγάλου εύρους αναβάτες, κορυφαία οδική συμπεριφορά, high tech ηλεκτρονικά και σύγχρονη σχεδίαση. Έτσι, για το 2017 η αυστριακή και δεύτερη πλέον μεγαλύτερη κατασκευάστρια μοτοσυκλετών της Ευρώπης, ΚΤΜ, πραγματοποίησε τη δική της αναδιάρθρωση στη μεγάλη της κατηγορία και τα μοντέλα Adventure όπου έχει μακρά παράδοση. Με μαθηματικά που μάλλον μόνο στην Αυστρία έχουν εφαρμογή έκανε την εξής πράξη: 1190-1050=1090! 

DSC 0977

Ναι καλά καταλάβατε, σταμάτησε την παραγωγή του πολύ επιτυχημένου 1190, που όμως ήταν πολύ κοντά στο 1290 και ίσως μπέρδευε το αγοραστικό κοινό. Σταμάτησε επίσης πρόωρα, μια και κυκλοφόρησε μόλις για έναν χρόνο, το 1050 το όποιο, ενώ σαν μοτοσυκλέτα ήταν αρκετά ολοκληρωμένη, έδειχνε σαν να της έλειπε κάτι...

1050+30=1090 

Πάμε πάλι με τα ίδια μαθηματικά Made in KTM. Το 1090 κράτησε τα ίδια κυβικά με το 1050, αλλά με νέους εκκεντροφόρους και αλλαγή στη χαρτογράφηση της ηλεκτρονικής ανάφλεξης να του χαρίζουν τριάντα επιπλέον ίππους! Ίσως να ήταν αυτό το element X που έλειπε από το 1050...
Έφτασε έτσι τους 125 ίππους στις 8.500 στροφές έναντι των 94 του 1050 και την ροπή να αγγίζει τα 11,1kg στις 6.500 στροφές.

 DSC 0871

Εμφανισιακά το 1090 άλλαξε αυτοκόλλητα τα οποία μοιάζουν πιο εντυπωσιακά από αυτά του 1050. Το υποπλαίσιο έγινε μαύρο, με το σήμα κατατεθέν της KTM ατσάλινο χωροδικτύωμα να παραμένει κρατώντας την πολύ όμορφη σχεδίαση αυτού και του πλαισίου που χρησιμοποιούσαν τόσα χρόνια και ακόμα χρησιμοποιούν τα περισσότερα adventure μοντέλα της εταιρείας. Οι αναρτήσεις είναι οι ίδιες και κατασκευάζονται από τη WP. Η μπροστινή ανάρτηση είναι ένα USD πιρούνι 43 χιλιοστών με διαδρομή 185mm, χωρίς να παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισής του και πίσω ένα αμορτισέρ WP με διαδρομή 190 χιλιοστών και δυνατότητα ρύθμισης προφόρτισης και επαναφοράς. Για το φρενάρισμα φροντίζουν οι δύο δίσκοι 320 χιλιοστών με τις τετραπίστονες ακτινικές δαγκάνες μπροστά και ο μονός δίσκος 267 χιλιοστών με τη διπίστονη δαγκάνα πίσω.

 DSC 0868

Όσον αφορά τους τροχούς, το 1090 ταξιδεύει με 19 ίντσες μπροστά και 17 πίσω, στις γνωστές πολύ όμορφες μαύρες ζάντες αλουμινίου και ελαστικά Metzeler Tourance Next σε διαστάσεις 110/80 και 150/70 αντιστοίχως. Η διάφανη ζελατίνα είναι ίδια με αυτή του μικρού της αδερφού 1050 με δυνατότητα ρύθμισης στα 25 εκατοστά από τη χαμηλότερη στην ψηλότερη θέση. Τα όργανα αποτελούνται από το κλασικό και όμορφο στροφόμετρο που έχει επιλέξει η αυστριακή εταιρεία να κρατήσει στο 1090 (εν αντιθέσει με τις TFT οθόνες που πλέον έχουν τοποθετηθεί στα περισσότερα μοντέλα του 2017).

DSC 0876

Αυτό «αγκαλιάζει» τη μία εκ των δύο ψηφιακών LCD οθονών που περιλαμβάνουν πληθώρα πληροφοριών για τη μοτοσυκλέτα, οι οποίες θα φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες στον αναβάτη. Τοποθετημένα αριστερά στο τιμόνι είναι τα τέσσερα μαγικά κουμπάκια, που διευκολύνουν ιδιαίτερα την πλοήγηση στο μενού, μέσα από το οποίο ο αναβάτης μπορεί να παραμετροποιήσει τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας ή την εμφάνιση των πληροφοριών που επιθυμεί.

Μεγάλο στο μάτι, μα ευέλικτο παιχνίδι στην πραγματικότητα

Ενώ κάποιος με την πρώτη ματιά θα αντικρίσει μία σχετικά ογκώδη και φαινομενικά βαριά  μοτοσυκλέτα, ανεβαίνοντας στην άνετη και μαλακή σέλα ύψους 850 χιλιοστών θα καταλάβει πως έκανε ένα πολύ μεγάλο λάθος. Αυτό, γιατί από τα πρώτα χιλιόμετρα με το 1090 δεν αισθάνεσαι πουθενά τα 228 κιλά, συμπεριλαμβανομένου του γεμάτου ρεζερβουάρ των 23 λίτρων.

DSC 1025

Οι αναρτήσεις του 1090 είναι μαλακές στη λειτουργία τους διατηρώντας τον οn-οff χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Βουτάει αρκετά και έχει απότομες μετατοπίσεις σε απότομα ανοίγματα γκαζιού και φρεναρίσματος. Όμως, μόλις συνηθίσει κάποιος αυτήν τη συνολικά μαλακή λειτουργία της, δύσκολα θα προβληματιστεί από τη γενικότερη συμπεριφορά της ακόμη και στον πιο στριφτερό δρόμο που θα βρεθεί μπροστά του. Στρίβει εύκολα για μοτοσυκλέτα με 19άρη μπροστινό τροχό και σε αυτό βοηθά το γεγονός ότι έχει στενά ελαστικά (110/80 εμπρός και 150/70-17 πίσω) και, παρά τη μαλακή αίσθηση των αναρτήσεων, διατηρεί έλεγχο και ουδετερότητα στη συμπεριφορά του.

Όταν θα στρογγυλοκαθίσεις πάνω στη μαλακή και άνετη σέλα του 1090, θα αισθανθείς σαν ακλόνητος αυτοκράτορας στον θρόνο του Mattighofen της Αυστρίας. Αυτό γιατί η θέση οδήγησης σε κρατάει ψηλά και πάνω στη μοτοσυκλέτα, δίνοντάς σου την αίσθηση πως κοιτάς τους πάντες... αφ’ υψηλού!Καμία στροφή και κανένας ελιγμός μέσα στην πόλη δεν θα σε τρομάξει. Το μόνο που αποκομίζεις όπου και αν κινείσαι είναι μια πουπουλένια αίσθηση οδήγησης. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, έρχεται στη συνέχεια και το «βουτυρένιο» στην αίσθηση κιβώτιο ταχυτήτων που, σε συνδυασμό με τον ροπάτο κινητήρα σε όλο του το εύρος στροφών, σε κάνει να θέλεις να κατέβεις μόνο στο επόμενο.

Μέσα στην πόλη δεν θα νιώσεις κάποιο «σκορτσάρισμα» από τον κινητήρα και χάρη στο πολύ μαλακό κιβώτιο που προαναφέραμε το 1090 δεν θα σε κουράσει καθόλου. Μόνο ένα πράγμα θα κάνει τη ζωή σου και του συνεπιβάτη σου δύσκολη ιδιαίτερα τις θερμές μέρες. Η ζέστη στα πόδια από τον κινητήρα, που όμως θα λέγαμε πως έχουμε συναντήσει σε όλες τις μοτοσυκλέτες που ακολουθούν τη διάταξη V. Οι χούφτες και συνολικά το μπροστινό μέρος της μοτοσυκλέτας σού παρέχουν καλή προστασία από τον αέρα.

DSC 0920

Η θέση οδήγησης, όντας σε οn-οff μοτοσυκλέτα, σε κρατάει σχετικά πιο πίσω και πάνω στη μοτοσυκλέτα. Ίσως να σου πάρει μερικά χιλιόμετρα ώστε να βρεις την καλύτερη και πιο βολική για εσένα θέση πάνω στο 1090.Ο on-off χαρακτήρας υπενθυμίζεται και στα ηλεκτρονικά που δεν ακολουθoύν τις τάσεις της αγοράς με τις 10 ρυθμίσεις ABS ή Traction Control. Σου δίνει μόνο δύο επιλογές... On ή οff! Οι επιλογές χαρτογράφησης είναι τρεις: Street, Rain, Sport. Στη Street θα δει κάποιος πιο ομαλή απόκριση στο γκάζι και βολεύει ιδιαίτερα για κίνηση στην πόλη ή αν κάποιος δεν θέλει να νιώθει την απότομη ροπή. Η Sport προσφέρει αμεσότερη απόκριση στο γκάζι και είναι απόλαυση από το πρώτο ως το τελευταίο Kg ροπής που προσφέρει δεξιόχερα! Ο χάρτης Rain, όπως υποδηλώνει και το όνομά του, είναι ο πιο ήπιος από τους τρεις.

 

 Κινητήρας και κιβώτιο από άλλο πλανήτη

Συνολικά ο κινητήρας έχει τη δύναμη σε όλο το εύρος των στροφών που έλειπε από το 1050 και δεν «κομπιάζει» σε κανένα σημείο. Μάλιστα, μετά τις 6.000 στροφές έχεις άλλη τόση ροπή, κάτι που ξαφνιάζει ευχάριστα!
Με το άνοιγμα του γκαζιού το ride by wire φροντίζει οι 125 ίπποι να φτάσουν στον πίσω τροχό. Όμως, τα ηλεκτρονικά είναι εκεί να προλάβουν να “συμαζέψουν” τη μοτοσυκλέτα από τις ορέξεις του πλέον ατίθασου αναβάτη. Ωστόσο, δεν θα κόψουν τα.… θέλω σου. Η μοτοσυκλέτα παραμένει ένα αγρίμι στο κλουβί που λέγεται Traction Control. Ειδικότερα στη Sport χαρτογράφηση όπου θα κάνει ολίγον τι τα τσαλιμάκια της, θυμίζοντάς σου πως οδηγείς ένα θηρίο. Αν θες και τολμάς, μπορείς να βγάλεις τα ηλεκτρονικά και θα μεταμορφωθεί σε μία πολύ πιο άγρια, μα και ιδιαίτερα διασκεδαστική μοτοσυκλέτα!

 DSC 0919

Το traction control διαφοροποιείται ανάλογα με τον επιλεγμένο χάρτη. Στο Sport έχει τη λιγότερη παρέμβαση και στους άλλους δύο χάρτες επεμβαίνει πιο έντονα προφυλάσσοντάς σε αρκετά καλά από οποιαδήποτε ατασθαλία του γκαζιού υποπέσεις.
Εκεί είναι για να σε προφυλάξει από κάθε απότομο φρενάρισμα και το Bosch ABS 9+ λειτουργεί άψογα, αν και κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί πως ενεργοποιείται σχετικά νωρίς. Όταν όμως το συνηθίσεις, σπάνια θα νιώσεις τόσο έντονα το γνωστό «κλώτσιμα».

Το πλαίσιο δεν κλονίζεται με τίποτα είτε πρόκειται για μακρινά ταξίδια εθνικής, είτε για off road διαδρομές. Σε off road διαδρομή όπου δοκιμάσαμε το 1090, έδειξε πως... το λέει η καρδιά του…. ή θα λέγαμε καλύτερα το καθαρό χωμάτινο DNA που χαρίζει σε όλες τις μοτοσυκλέτες της η KTM. Αν κάποιος βέβαια ενδιαφέρεται για περισσότερες off road δυνατότητες μπορεί απλά να επιλέξει την έκδοση “R”.

 

Εξτρά για... φίλημα!

Στον τομέα των εξτρά, ως γνωστόν, η KTM κάνει πολύ καλή δουλειά χρόνια τώρα από τη σειρά των 1190 και 1290. Με τις τόσες πολλές και όμορφες επιλογές που σου δίνει, θες άλλη μια μοτοσυκλέτα σε χρήματα… γιατί πολύ απλά μόλις τα αντικρίσεις τα θες όλα!
Προσωπικά θα πρότεινα τη μαύρη Akrapovic, η όποια δεν κοστίζει και λίγο για ένα απλό τελικό εξάτμισης, αλλά πραγματικά δίνει άλλη όψη στη μοτοσυκλέτα και πολύ όμορφο ήχο.

DSC 0867

Η μοτοσυκλέτα δοκιμής είχε τα εξής:
Τελικό εξάτμισης Akrapovic μαύρο (1.015 €)
Προβολάκια (477 €)
Προστατευτικά κάγκελα (294 €)
Χούφτες πορτοκαλί χρώματος (60 €)

 

To Be Ready to Race or not to Be

Θα ήθελα να σταθώ λίγο στην «παράξενη» κατά εμάς (και λογικά θα κάνει εντύπωση σε πολύ κόσμο) επιλογή από την ΚΤΜ να μην «προικίσει» με ρυθμιζόμενες μπροστινές αναρτήσεις το 1090. Αυτό έγινε κατά την άποψή μας για να κρατηθεί η τιμή στα 13.800, κάνοντας το 1090 ίσως τη value for money μοτοσυκλέτα εκεί έξω. Μπορεί κάποιος βέβαια με 1.100ευρώ παραπάνω να αγοράσει το 1090R όπου το μπροστινό πιρούνι είναι πλήρως ρυθμιζόμενο.

DSC 1028

Το τρίπτυχο της επιτυχίας του 1090 είναι κινητήρας, κιβώτιο ταχυτήτων και συνολική γεωμετρία, που κάνει την οδήγηση να μοιάζει με παιχνίδι. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με το άκαμπτο πλαίσιο, δίνουν στο 1090 έναν χαρακτήρα και μία μοναδικότητα, που, ακόμη κι αν δεν επιλέξεις εν τέλει, τουλάχιστον θα μπορείς να ισχυριστείς πως οδήγησες μια ξεχωριστή μοτοσυκλέτα που είχε να σου πει πολλά και να σε πάει παντού!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αντιπροσωπία: KTM SEE. www.ktm.com/gr/
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετράχρονος, υγρόψυκτος, δικύλινδρος V75o, 4Β/Κ
Κυβισμός(cc): 1.050
Διάμετρος x Διαδρομή: 80 x 68.6
Συμπίεση: 13:1
Σύστημα εξαγωγής: 2 σε 1
Τροφοδοσία: Ηλ. Ψεκασμός
Εκκίνηση: Μίζα
Κιβώτιο ταχυτήτων (σχέσεις): 6
EΠΙΔΟΣΕΙΣ 
Ισχύς εργοστασίου (Hp/rpm): 125/6.200
Ροπή εργοστασίου (Nm/rpm): 109/6.200
Κατανάλωση (lt/100km): 6,9

KTM 1090 ADVENTURE TX