Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Υπερψηφίστηκε από τη Βουλή – Όλες οι σημαντικές αλλαγές
Εισάγεται η έννοια της «υποτροπής»
12.06.2025
Με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και τη διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας, η Βουλή ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)
Οι αλλαγές που φέρνει είναι ουσιαστικές, εστιάζοντας κυρίως στην παραβατική συμπεριφορά των οδηγών και εισάγοντας –για πρώτη φορά στην Ελλάδα– την έννοια της «υποτροπής».
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, η νέα φιλοσοφία του ΚΟΚ βασίζεται στην ανάγκη να τιμωρούνται αυστηρά οι υπότροποι οδηγοί και όχι όσοι προβαίνουν σε μια μεμονωμένη παράβαση από απροσεξία ή αμέλεια.
Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ
Ο νέος Κώδικας τίθεται σε ισχύ από τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ από τις αρχές του 2026 θα εφαρμοστεί και το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα σε επιλεγμένους δρόμους εντός πόλεων.
Βασικά σημεία του νέου πλαισίου περιλαμβάνουν:
- Εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής: Οδηγοί που επαναλαμβάνουν τις ίδιες παραβάσεις θα αντιμετωπίζουν αυστηρότερες κυρώσεις.
- Κλιμακωτό σύστημα ποινών: Οι ποινές ενισχύονται για επικίνδυνες συμπεριφορές όπως η χρήση κινητού κατά την οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος και η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση.
- Περιορισμός στα πρόστιμα για ήσσονος σημασίας παραβάσεις: Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η παραβίαση του STOP χωρίς πρόκληση ατυχήματος, το πρόστιμο μειώνεται (π.χ. από 700 σε 350 ευρώ).
- Αυστηροποίηση σε σοβαρές παραβάσεις: Οι ποινές αυξάνονται σημαντικά για αδικήματα όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οι αυτοσχέδιοι αγώνες.
- Επαναλαμβανόμενες παραβάσεις με αυξημένες κυρώσεις: Για δεύτερη και τρίτη υποτροπή στην ίδια παράβαση, οι κυρώσεις αυξάνονται δραστικά.
Στροφή στην πρόληψη και την ασφάλεια
Η αναμόρφωση του ΚΟΚ βασίστηκε σε ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία που κατατάσσουν την Ελλάδα πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων. Όπως δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης:
«Ο νέος ΚΟΚ δεν αποσκοπεί στην τιμωρία, αλλά στην πρόληψη. Είναι μια απαραίτητη απάντηση στα σκληρά δεδομένα των τροχαίων δυστυχημάτων. Θέτουμε σαφείς κανόνες, οικοδομούμε σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και επενδύουμε σε μια ασφαλέστερη καθημερινότητα για όλους.»
Δείτε αναλυτικά τις αλλαγές
Αναλυτικός πίνακας με τις ισχύουσες και τις νέες ποινές ανά παράβαση αναμένεται να δημοσιευθεί σύντομα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ θα ξεκινήσει τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του.
Ακολουθήστε το
2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.