Κεντρικούς άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οδική ασφάλεια παρουσίασε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης
Σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) που αφορούσε στο ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ΗΟRΙΖΟΝ 2020 «SAFE STRIP - Safe and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive». Πρόκειται για μια ελληνική ευρεσιτεχνία, η οποία μεταδίδει σε πραγματικό χρόνο δυναμικές πληροφορίες που αφορούν στον δρόμο, τις περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες στα οχήματα, μέσω εφαρμογής.
Ο κ. Κεφαλογιάννης είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει τις δυνατότητες της εφαρμογής από τη θέση του οδηγού.
Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών:
«Το έργο SAFE STRIP είναι μια εξαιρετική αφορμή για να επιβεβαιώσουμε τη σημασία της τεχνολογίας στην προώθηση της οδικής ασφάλειας, αλλά και να επαινέσουμε την προσπάθεια που κάνουν Έλληνες επιστήμονες σε έναν απαιτητικό τομέα, όπως η νανοτεχνολογία.
Η δική μας προσπάθεια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να ενεργοποιήσουμε τους αισθητήρες της πολιτείας στην οδική ασφάλεια, ένα ζήτημα εθνικής προτεραιότητας.
Το 2019 η Ελλάδα θρήνησε 699 νεκρούς στην άσφαλτο. Οι αριθμοί δείχνουν μείωση των θυμάτων κατά 45% σε σχέση με το 2010, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν μπορεί να δηλώνει ευχαριστημένος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο σε τροχαία.
Ρόλος της πολιτείας είναι να κατανοήσει όλες τις παραμέτρους που συμβάλλουν σε ένα ατύχημα, προτείνοντας μέτρα που θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει και κατ΄ επέκταση, να προλάβουν το επόμενο.
Το λάθος είναι εγγενές στοιχείο της ανθρώπινης φύσης και οι φυσικές αντοχές του σώματος πεπερασμένες.
Έτσι, η οδική ασφάλεια συνεπάγεται την ανάληψη κοινής ευθύνης όλων των εμπλεκομένων μερών στον σχεδιασμό και τη λειτουργία ενός οδικού συστήματος. Η ευθύνη, λοιπόν, δεν βαρύνει μόνο τον χρήστη.
Αυτή είναι μια βασική παραδοχή για να υιοθετήσουμε την προσέγγιση «Vision Zero», τον στόχο για μηδενικό αριθμό νεκρών και σοβαρά τραυματισμένων από τροχαία ατυχήματα.
Ακούγεται ουτόπικο, αλλά όσο εργάζεται κανείς με αυτή τη στοχοπροσήλωση, αναπόφευκτα, βελτιώνει τα δεδομένα.
Προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του οράματος είναι η καλή ανάλυση των δεδομένων και η εφαρμογή εργαλείων και καλών πρακτικών που εκπληρώνουν αυτές τις αρχές.
Σε αυτό το τελευταίο πεδίο θα ήθελα να επικεντρωθώ, σήμερα, με αφορμή το έργο Safe Strip.
Η διαμόρφωση της δημόσιας πολιτικής για την οδική ασφάλεια απαιτεί μια αξιόπιστη βάση δεδομένων, εξαρτάται, δηλαδή, από την ορθή πληροφόρηση.
Ακριβώς για να διασφαλιστεί ότι οι δράσεις θα επικεντρωθούν στους παράγοντες που συμβάλλουν στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.
Για τη συλλογή και την έρευνα ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων, καθώς και την παρακολούθηση βασικών δεικτών απόδοσης (KPI) για την οδική ασφάλεια, η Ελλάδα, μέσω του υπουργείου, συμμετέχει σε μια κοινοπραξία είκοσι ευρωπαϊκών χωρών για τη λήψη χρηματοδότησης από την ΕΕ στη συλλογή αυτών των δεικτών.
Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021 -2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο θα περιλαμβάνει μέτρα / δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%, με έτος αναφοράς το 2020.
Από την πλευρά της πολιτείας, η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου περιλαμβάνει μέτρα θεσμικού χαρακτήρα, όπως η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:
Βασικά σημεία παρέμβασης:
Επιδιωκόμενοι στόχοι:
Άλλωστε, έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει τη σχετική νομοθετική παρέμβαση για την απλούστευση της διαδικασίας των ΣΒΑΚ και θα υπάρχει πλέον ένα ομοιογενές μοντέλο.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιερώνει ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου των παραβάσεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄ έξιν παραβατών οδηγών, ενεργοποιεί το (Point System)
Βασικά σημεία παρέμβασης:
Επιδιωκόμενοι στόχοι:
Όλα αυτή η δραστηριότητα που σας ανέπτυξα συνοπτικά βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Θυμίζω επίσης ότι τον Ιανουάριο με το ΙΜΕΤ / ΕΚΕΤΑ και την HELLASTRON συνήψαμε Μνημόνιο συνεργασίας.
Σκοπός, ακριβώς, αυτής της συνεργασίας είναι η συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων για την οδική ασφάλεια, με βάση τις απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών και τη μείωση των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, θα δημιουργείται ετησίως ένας χάρτης επικινδυνότητας των ελληνικών δρόμων.
Κλείνοντας, επιτρέψτε μου να πω ότι το έργο Safe Strip, έχει έναν συμβολισμό, καθώς η χρήση τέτοιων αισθητήρων σε έναν ελληνικό δρόμο, σηματοδοτεί τη μετάβαση σε μια νέα εποχή, που θέλουμε να φτάσουμε.
Μια ελληνική πατέντα που θα παρέχει πληροφορίες για τα δεδομένα κυκλοφορίας στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο. Ένα ευφυές σύστημα μεταφοράς, που θα δίνει πληροφορίες στον χρήστη μέσω του κινητού του τηλεφώνου ή απευθείας στο όχημα όταν υπάρχει η ανάλογη τεχνολογία.
Μια ιδέα που γίνεται πράξη και θα συμβάλλει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας!»
Ακολουθήστε το
2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.