Αφιερώματα

Ο Λόρδος Hesketh, o James Hunt και το όνειρο της αριστοκρατικής V1000

Το όνειρο της δημιουργίας της Rolls Royce των μοτοσυκλετών


05.03.2021

Ο Λόρδος Alexander Fermor-Hesketh είναι αυτός που αναγνώρισε το ταλέντο του εκρηκτικού James Hunt δίνοντάς του την ευκαιρία να μπει στο μαγικό κόσμο της Formula 1

Κείμενο: Μένιος Κατής

Έχοντας χάσει πρόωρα τον πατέρα του βρέθηκε στα 22 του χρόνια να διαχειρίζεται μια τεράστια περιουσία. Με δεδομένη την αγάπη του για τους αγώνες, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο άλμα και να επενδύσει στην F1, ιδρύοντας το 1972 την Hesketh Racing. H ομάδα με σήμα το αρκουδάκι άφησε το στίγμα της στο σπορ όχι τόσο για τις επιδόσεις εντός πίστας, όσο για τον αριστοκρατικό αέρα που έφερε στο πάντοκ, με τα πάρτι που διοργάνωνε, τις σαμπάνιες, τα ακριβά μενού με αστακούς και χαβιάρι που πρόσφερε στους καλεσμένους. Ο Λόρδος κυκλοφορούσε με Rolls Royce, νοίκιαζε ελικόπτερα, έμενε στα ακριβότερα ξενοδοχεία μαζί με τους γκλάμουρους καλεσμένους του.

hesketh hunt 7

Η ομάδα έμεινε στην F1 από το 1973 έως και το 1978 έχοντας ως κορυφαία στιγμή της τη νίκη του Hunt "The Shunt" στο ολλανδικό Grand Prix. Τέλη του 1975, ο Λόρδος αποχώρησε από την ομάδα, καθώς ελλείψει χορηγών δεν μπορούσε πια να στηρίζει/χρηματοδοτεί το όνειρο του ταλαντούχου βρετανού πιλότου/playboy να στεφθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής, κάτι που τελικά κατάφερε την επόμενη χρονιά (1976) με τη McLaren.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα του βρετανού μεγιστάνα ήταν η κατασκευή μιας πολυτελούς μοτοσυκλέτας. Η ιδέα γυρόφερνε χρόνια στο μυαλό του και για το λόγο αυτό είχε ξεκινήσει συζητήσεις με κατασκευαστές κινητήρων. Κάπως έτσι ξεκίνησε το project V1000, με τον Hesketh να ιδρύει το 1981 την Hesketh Motorcycles PLC και να κατασκευάζει εργοστάσιο στο Daventry, πάντα με βάση τα ακριβά του γούστα. Τα περιοδικά της εποχής χαρακτήριζαν τις εγκαταστάσεις state-of-the-art καθώς υπήρχαν μηχανήματα κορυφαίας τεχνολογίας όπως CNC καθώς και υπολογιστές για την διασφάλιση της ποιότητας.

hesketh hunt 2

Η σχεδίαση της μοτοσυκλέτας ανατέθηκε στον μετέπειτα πατέρα της Triumph Rocket III John Mockett, ενώ την εξέλιξη και κατασκευή του κινητήρα ανέλαβε η Weslake. Ήταν ένας αερόψυκτος 90° V-twin 992 κ. εκ. με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο που απέδιδε 86 hp @ 6.500 σ.α.λ. To πλαίσιο ήταν ατσάλινο σωληνωτό με τον κινητήρα να αποτελεί μέρος του. Οι αναρτήσεις ήταν της Marzocchi και το σύστημα πέδησης της Brembo. Από αισθητικής πλευράς, η V1000 χαρακτηριζόταν «μοντέρνα για την εποχή», διαθέτοντας μπικίνι-φέρινγκ και στρογγυλό προβολέα.

 

Δεν ήταν όμως καλά καμωμένα. Το βάρος των 244 κιλών (στεγνή), ήταν θεωρητικά το μικρότερο πρόβλημα, με τα πιο σοβαρά να είναι ο αναιμικός και εύθραυστος κινητήρας, αλλά και η υψηλή τιμή της. Μόλις 139 πρόλαβαν να βγουν στην παραγωγή καθώς τα πολλά προβλήματα αξιοπιστίας (υπερθέρμανση του πίσω κυλίνδρου και κιβώτιο που έχανε λάδια), οι ανακλήσεις για επισκευές των ελαττωματικών εξαρτημάτων και οι απογοητευτικές πωλήσεις οδήγησαν την εταιρεία στο γκρεμό το 1982. Πέρα από τις οικονομικές απώλειες, είχε πληγωθεί και ο εγωϊσμός του Λόρδου που είδε μέσα σε μόλις δύο χρόνια το όνειρό του να κατασκευάσει την «Rolls Royce των μοτοσυκλετών», να γίνεται εφιάλτης. Παρ' όλα αυτά δεν το έβαλε κάτω. Μετά την κατάρρευση της εταιρείας ο Hesketh αγόρασε τα περισσότερα από τα περιουσιακά στοιχεία που εκποιήθηκαν και δημιούργησε μια νέα εταιρεία το 1983 την οποία ονόμασε Hesleydon Ltd. Και αυτή τη φορά όμως τα πράγματα δεν πήγαν καλά. Με βάση την προβληματική V1000 η εταιρεία κατασκεύασε την Vampire, μια μοτοσυκλέτα με φέρινγκ η οποία υιοθέτησε όλα τα κουσούρια της V1000. Μόλις 40 πρόλαβαν να βγουν στην παραγωγή πριν η εταιρεία κλείσει το 1984.

hesketh hunt 8

H ιστορία, ωστόσο, δεν σταμάτησε εκεί. Ο Mike Broom, μηχανικός και μέλος της ομάδας δοκιμαστών της Hesketh, ανέλαβε χωρίς τυμπανοκρουσίες να συνεχίσει τον «μύθο» της εταιρείας. Έτσι η Broom Development Engineering λειτουργούσε ως επίσημος επισκευαστής των μοτοσυκλετών της Hesketh αναλαμβάνοντας τη συντήρηση και την επισκευή των μοντέλων που είχαν ήδη πουληθεί. Σιγά σιγά επέκτεινε τις δραστηριότητες κατασκευάζοντας νέα αντίτυπα της V1000 σε πολύ μικρό αριθμό. Η παραγωγή γινόταν στο Easton Neston και περιοριζόταν σε τέσσερις μοτοσυκλέτες το χρόνο από το 1984 έως και το 2011.

Σε αυτό το διάστημα η ομάδα μηχανικών της Broom κατασκεύασε διάφορες εκδοχές της V1000. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές ήταν η V1000 Vulcan που ήρθε το 1997 με σημαντικές αναβαθμίσεις στο πλαίσιο, πολλά εξαρτήματα (τροχούς, φρένα και αναρτήσεις) της Triumph και σύγχρονο σύστημα ηλεκτρονικής ανάφλεξης της Gill.

Ακολούθησε και μια γυμνή σπορ μοτοσυκλέτα με την ονομασία Vortan η οποία όμως δεν βγήκε ποτέ στην παραγωγή.

hesketh hunt 4

Το 2011 η μάρκα πέρασε στα χέρια του επιχειρηματία Paul Sleeman ο οποίος επιχείρησε να τη φέρει ξανά στο προσκήνιο. Προχώρησε στην κατασκευή περιορισμένου αριθμού μοτοσυκλετών που διατήρησαν την ονομασία V1000 αλλά είχαν λύσει τα προβλήματα του παρελθόντος. Αυτά τα μοντέλα είχαν προηγμένο σύστημα διαχείρισης κινητήρα, τροποποιημένο κινητήρα και κιβώτιο ώστε να εξαλειφθούν τα προβλήματα αξιοπιστίας καθώς και νέες αναρτήσεις, φρένα, τροχούς.

Σήμερα, η Hesketh είναι ένας μικρός οίκος που κατασκευάζει υψηλής ποιότητας και με ιδιαίτερο χαρακτήρα μοτοσυκλέτες που απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό. Αναβάτες που θέλουν να ξεχωρίζουν έχοντας στην κατοχή τους ένα μοναδικό, σπάνιο και ξεχωριστό κομμάτι της βρετανικής αριστοκρατικής οδήγησης.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Εφόσον τις οδηγούμε, οι μοτοσυκλέτες μας έχουν την κακή συνήθεια να λερώνονται. Και επειδή ήρθε η άνοιξη και όλο και περισσότερο θα είμαστε στο δρόμο ήρθε η ώρα να την φροντίσουμε 
Είτε ταξιδεύετε, είτε κινείστε καθημερινά μέσα στην πόλη χρειάζεστε άνεση
Δεν έγιναν best seller για διάφορους λόγους, αλλά οι περισσότερες ήταν εξαιρετικές και πολύ μπροστά από την εποχή τους
Αναμφισβήτητα η πιο ώριμη προσπάθεια της σύντομης εποχής διαχείρισης του Μαουρίτσιο Μορίνι, εγγονού του ιδρυτή. Γεννήθηκε δυστυχώς όταν η εταιρεία βρισκόταν στο «χείλος του γκρεμού»

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.