Δοκιμές

Δοκιμή Yamaha Niken: 3 Wheels Only?

Με τρεις τροχούς έρχεται η επανάσταση από την Yamaha


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  19.06.2018

Οι δύο τροχοί μπροστά εξάπτουν τη φαντασία. Ο σχεδιασμός θυμίζει transformer και το Niken δείχνει έτοιμο ανά πάσα στιγμή να μεταμορφωθεί σε ένα ανθρωπόμορφο πανίσχυρο robot. Τι είναι το Niken, από πού μας έρχεται και ως πού μπορεί να φτάσει;

Σε ποιους απευθύνεται αυτή η πρώτη στην ιστορία τρίροδη μοτοσυκλέτα; Τι νέο έχει να προσφέρει; Είναι μεγαλύτερη, βαρύτερη και δυσκίνητη; Ποια η αίσθηση που αποκομίζει κανείς με το πού ανέβει πάνω της; Είναι διασκεδαστική όσο μια κλασσική μοτοσυκλέτα; Μέσα σε 60 χιλιόμετρα, στην αθηναϊκή Ριβιέρα – Λαύριο, Σούνιο, Ανάβυσσο - είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την πιο συναρπαστική μοτοσυκλέτα που έχει βγει από το εργοστάσιο της Iwata τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

test yamaha niken 8

Επαφή τρίτου τύπου

Τέτοια αγωνία είχα να βιώσω από την πρώτη μου επαφή με το Piaggio MP3, το scooter με τις τρεις ρόδες. Όλοι οι συνάδελφοι που βρεθήκαμε στο Λαύριο για να πάρουμε μια πρώτη γεύση από το Niken το κοιτούσαμε με την ίδια δυσπιστία με την οποία είχαμε αντικρίσει και τότε το MP3. Η σύντομη παρουσίαση από τους ιθύνοντες της Yamaha δεν μας έδωσε κάτι πρόσθετο από ότι είχαμε διαβάσει στο press kit της εταιρείας. Κρατήσαμε τη διαβεβαίωση πως η τρίτροχη μοτοσυκλέτα της Yamaha στρίβει σαν μοτοσυκλέτα, πλαγιάζοντας, ως 45 μοίρες, αλλά με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και σιγουριά εξαιτίας των δύο τροχών μπροστά. Σίγουρα κατά την παρουσίαση του Niken στις Άλπεις οι συνάδελφοι θα ένοιωσαν ότι βρίσκονταν στην παρουσίαση του πρώτου iPhone!

test yamaha niken 3

Μόνο που εκείνο έμοιαζε – τουλάχιστον – εμφανισιακά με τα υπόλοιπα smart phone της εποχής. Ετούτο το κατασκεύασμα με τις δυο ρόδες και τις τέσσερις «μπουκάλες» δεν μοιάζει με τίποτα από ό,τι έχουμε δει ως τώρα.

Απόκοσμη εμφάνιση

Μπροστά τα τέσσερα «γυαλιστερά» μπλε καλάμια του πιρουνιού και οι ασορτί βαμμένες ζάντες κλέβουν την παράσταση από τις μουντές πλαστικές επιφάνειες. Το Niken βγαίνει μόνο σε αυτό το χρώμα και σκοπίμως δεν επιλέγηκαν πιο «ανοιχτές» αποχρώσεις για να κρύβεται ο όγκος του μπροστά. Οι διπλοί led προβολείς συμβάλλουν στην απόκοσμη εμφάνιση και το φέρινγκ συμπληρώνει μια ταιριαστή σχεδιαστικά αλλά αναποτελεσματική μικρή ζελατίνα. Όπως μας ενημέρωσαν οι άνθρωποι της Yamaha, ένας ψηλότερος ανεμοθώρακας θα προστεθεί στον κατάλογο με τον έξτρα εξοπλισμό.
Το τιμόνι έρχεται κοντά στον αναβάτη που είναι τοποθετημένος αρκετά πίσω στη μοτοσυκλέτα. Δύο χαμηλά τοποθετημένοι καθρέφτες τον πληροφορούν σωστά. Πίσω η θέση συνεπιβάτη κουράζει μετά από διαδρομή μιας ώρας.

test yamaha niken 13

Το είχα δει και στην έκθεση μοτοσυκλέτας πάνω στο μεγαλόπρεπο βάθρο του, αλλά και πάλι, όπως και στις φωτογραφίες, δεν είχα καταλάβει πως το Niken τελικά δεν είναι τόσο μεγάλο. Όπως είναι εύλογο, ο όγκος είναι συγκεντρωμένος στο μπροστινό μέρος με το πίσω τμήμα να μη διαφέρει από αυτό μιας μοτοσυκλέτας καθ’ εικόνα του MT-09 Tracer στο οποίο βασίζεται.

CP3

Ο υγρόψυκτος, τρικύλινδρος κινητήρας των 847 κ.εκ., που χρησιμοποιείται επίσης στα MT-09, Tracer 900 και XSR900 της Yamaha προσφέρει την ίδια ισχύ με 113,4 ίππους στις 10.000 σ.α.λ.. Τροποποιήσεις που του δίνουν λίγη περισσότερη ροπή έχουν επιτευχθεί αυξάνοντας την αδράνεια του στροφάλου και βελτιώνοντας τις ρυθμίσεις ψεκασμού. Τα γρανάζια έχουν κατασκευαστεί από ανθεκτικότερο κράμα χάλυβα υψηλής αντοχής ενώ το πίσω γρανάζι διαθέτει 47 από 45 «δόντια».

test yamaha niken 11

Παρόλο που ο κινητήρας έχει να κινήσει μια μοτοσυκλέτα με 50 κιλά (263 κιλά) επιπρόσθετα του Tracer 900, η ισχύς του είναι τόσο διαχειρίσιμη προσφέροντας ικανοποιητικά αποθέματα ιπποδύναμης, ώστε να «παίξετε» με την πρόσφυση του πίσω τροχού πλαγιολισθαίνοντας στην έξοδο της στροφής απενεργοποιώντας το traction control (που ρυθμίζεται σε τρεις θέσεις) το οποίο «βάζει τα πράγματα στη θέση τους» όταν είναι απαραίτητο.

Επιπλέον είναι εφοδιασμένος με Ride by Wire με 3 επιλογές χαρτογράφησης κινητήρα και cruise control.
Η μικρή εξάτμιση που βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από τη μοτοσυκλέτα αποδίδει ωραίο ήχο, όμως σίγουρα η Akrapovic που διατίθεται στον εξτρά εξοπλισμό θα χαρίσει περισσότερη ηχητική αγριάδα, μείωση βάρους και μικρή αύξηση απόδοσης.

Το κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων είναι εφοδιασμένο με μονόδρομο συμπλέκτη με υποβοήθηση (A&S) και το quickshifter δουλεύει μόνο στα κατεβάσματα.

test yamaha niken 2

Πλαίσιο και 50-50 κατανομή

Το πλαίσιο αποτελείται από χαλύβδινους σωλήνες στο επάνω μέρος του και με χυτά κομμάτια αλουμινίου σε σχήμα διαμαντιού τα οποία συνδυάζονται με ένα αλουμινένιο ψαλίδι πιο άκαμπτο και κατά 15mm μακρύτερο από αυτό του MT-09 για μεγαλύτερη σταθερότητα. Για να επιτευχθεί η ιδανική κατανομή βάρους 50%-50%, η θέση οδήγησης έχει μεταφερθεί κατά 50mm προς τα πίσω.

Το σύστημα LWM

Το μπροστινό σύστημα του Niken μοιάζει αρκετά με αυτό του scooter Tricity. Η μέγιστη γωνία κλίσης των 45 μοιρών είναι δυνατή με τη χρήση του μηχανισμού οδήγησης Ackerman που συνδυάζεται με το αρθρωτό σύστημα ανάρτησης που βρίσκεται στο εξωτερικό μέρος των τροχών. Το διπλό πιρούνι ρυθμίζεται ως προς την απόσβεση επαναφοράς και συμπίεσης. Το μετατρόχιο είναι 410mm συμβάλλοντας στο μικρότερο πλάτος αλλά και στη σπορ συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας.
Το αμορτισέρ είναι πλήρως ρυθμιζόμενο (προφόρτιση και απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς) ενώ ο αναβάτης μπορεί να ρυθμίσει εύκολα χωρίς εργαλεία την προφόρτιση.

test yamaha niken 14

Οι μπροστινοί τροχοί είναι 15 ιντσών και σε κάθε έναν υπάρχει ένα δισκόφρενο 265,6mm με τετραέμβολη δαγκάνα ακτινικής στήριξης και ABS. Πίσω υπάρχει μονός μεγάλος δίσκος με διάμετρο 298mm, διέμβολη δαγκάνα και ABS.

2 Wheels Only… front

Η αίσθηση είναι οικεία. Οδηγείς μια μεγάλη μοτοσυκλέτα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί sport touring. Τα παραπανίσια κιλά περνούν απαρατήρητα και φαίνονται μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς και όταν σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα από το σταντ. Το Niken μπορεί να θεωρείται από τη Yamaha «επανάσταση» και όποιος ανέβει επάνω να περιμένει κάτι εξωπραγματικό, όμως η μεγάλη επιτυχία του εργοστασίου της Iwata έγκειται στην πρώτη εκείνη εντύπωση. Μόνον όταν βλέπεις το Niken συνειδητοποιείς ότι διαφέρει από μια κλασσική μοτοσυκλέτα. Και όλα αυτά από τα πρώτα μέτρα…

Ήδη από την πρώτη στροφή έξω από το Λαύριο αντιλήφθηκα πως μπορείς να στρίψεις πιο γρήγορα και να έχεις περισσότερη εμπιστοσύνη στο μπροστινό. Στρίβει εύκολα με ένα ελαφρύ σπρώξιμο του τιμονιού και διατηρεί την τροχιά του με απίστευτη ευκολία. Τίποτα δεν διαταράσσει τη σταθερότητά του, ακόμη και όταν ο ένας από τους δύο τροχούς συναντήσει ανωμαλία. Η ανάρτηση δίνει την εντύπωση πως έχει μεγαλύτερη διαδρομή από τα 110mm.

test yamaha niken 7

Αυτό που ξενίζει είναι μια «πλεύση» που αισθάνεσαι από τον πίσω τροχό. Σαν να γλιστράει, αλλά στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Πιθανότατα η αίσθηση να προέρχεται από το αμορτισέρ που δεν μπορεί να ισοσταθμίσει τη λειτουργία της μπροστινής πλήρως ρυθμιζόμενης ανάρτησης που δούλευε εξαιρετικά στις στάνταρ ρυθμίσεις. Στις πολύ αργές στροφές έχει την τάση να «πέφτει» προς το εσωτερικό, αλλά με λίγο άνοιγμα του γκαζιού αμέσως το φαινόμενο εξαλειφόταν.

Τα φρένα θα έπρεπε να διαθέτουν καλύτερη αίσθηση και ιδιαίτερα πιο ισχυρό αρχικό δάγκωμα. Ο κινητήρας δεν «μαζεύει» γρήγορα χιλιόμετρα όπως το Tracer 900, αλλά οι επιδόσεις του δεδομένου του βάρους του Niken είναι ικανοποιητικές. Αυτό που κατά τη γνώμη μας πρέπει να αλλαχτεί άμεσα είναι ο χαμηλός ανεμοθώρακας που προσφέρει μηδαμινή προστασία από τον αέρα. Αλλά μπρος στα κάλλη…

Το 18λιτρο ρεζερβουάρ παρέχει μια αυτονομία σχεδόν 250 χλμ., με την κατανάλωση να κυμαίνεται στα 6,7 λίτρα, νούμερο που σίγουρα σε συνθήκες ταξιδιού μπορεί να βελτιωθεί.

test yamaha niken 10

Ο Steve Jobs είχε πει “Πολλές φορές, οι άνθρωποι δεν ξέρουν τι θέλουν μέχρι τη στιγμή που θα τους το δείξεις.” Σίγουρα οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, δεν θα είχαν φανταστεί πως θα ήθελαν μια μοτοσυκλέτα σαν το Niken. Η Yamaha τους το προσφέρει χωρίς να απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη κατηγορία μοτοσυκλετιστών. Ασφαλώς θα το δουν με καλύτερο «μάτι» οι κάτοχοι αυτοκινήτου και αυτοί των scooter, αλλά και οι λάτρεις των gadget. Οι πιο σκληροπυρηνικοί θα το σνομπάρουν, αλλά το Niken θα τους περιμένει να το οδηγήσουν για να καταλάβουν από πρώτο χέρι πως πρόκειται για μια ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα που προσφέρει όλες τις συγκινήσεις μιας δίτροχης.

 

ΝεNikeκαμεN

Κείμενο: Μανόλης Βλαχάκης

Σαν Two Wheels Only θέλω να ομολογήσω πως αισθάνθηκα λίγο περίεργα που βρέθηκα στο λιμάνι του Λαυρίου για την πρώτη ημέρα του Niken Europe Tour. Αυτό γιατί αν και οι υπόλοιποι κατασκευαστές πάρουν τόσο σοβαρά τις τρίτροχες μοτοσυκλέτες τότε θα έχουμε πρόβλημα και θα πρέπει να σκεφτούμε κάτι έξυπνο ή να ''κολλήσουμε'' άλλη μία ρόδα στο logo μας…

test yamaha niken 5

Με την πρώτη ματιά μου θύμισε τους τύπους που το χειμώνα είναι Tracer 900 και στη συνέχεια λίγο πριν το καλοκαίρι μετά από εντατική γυμναστική φουσκώνουν από τη μέση και πάνω ξεχνώντας να κάνουν πόδια και έτσι καταλήγουν... Niken.
Φουσκωμένο και άγριο το βλέμμα του με τους προβολείς να σε κοιτούν αγριεμένοι μπροστά, σχεδίαση Tracer πίσω.
Οι διαφορές, πέραν της εμφανέστατης του μπροστινού συστήματος και τα παραπάνω κιλά που αυτά προσθέτει, είναι μικρές και αφορούν τροποποιήσεις στον εξαιρετικό CP3 κινητήρα της Yamaha των 847 κ.εκ..

Στο όμορφο παραθαλάσσιο τοπίο και τη διαδρομή που επέλεξε η Yamaha είχαμε τον θεό Ποσειδώνα να μας προστατεύει σε κάθε στροφή. Η μήπως όχι; Το Niken σαν άλλος θεός μας έδειξε με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες του στους δύσκολους ελληνικούς δρόμους. Το καλύτερο μέρος να ξεκινήσει το Yamaha Niken Tour. Με πολλές στροφές, ατελείωτες λακκούβες και αρκετά σκονισμένη και κακοσυντηρημένη άσφαλτο.

Η αλήθεια είναι πως τα περισσότερα χιλιόμετρα τα πέρασα όντας συνεπιβάτης. Δεν χρειάστηκαν πάνω από δύο τρεις στροφές για να νιώσω άνετα όσo και αν το πλάγιασε ο Gas ή αργούσε να πατήσει τα φρένα και ''μπει'' λάθος σε κάποια στροφή. Γενικά ότι και να δοκίμασε για να με τρομάξει δεν έπιασε, μιας και το Niken ήταν εκεί. Σα να μου χτυπάει ήρεμα την πλάτη και να μου λέει...''χαλάρωσε το 'χω!''.
Οι χειρολαβές με έκαναν να νιώσω άνετα και να μπορέσω να κρατηθώ στις απανωτές φουρκέτες. Γενικά ένιωθα άνετα στην ''στριφτερή'' παραθαλάσσια διαδρομή του Σουνίου.
Το μόνο που θα μπορούσα να παρατηρήσω ως συνεπιβάτης είναι πως η πίσω σέλα ίσως χρειάζεται λίγο παραπάνω αφρώδες υλικό ή να ήταν λίγο πιο μαλακή.

Όταν την οδηγείς δύσκολα θα καταλάβεις το αυξημένο βάρος της ενώ ταυτόχρονα θα έχεις την αίσθηση πως οδηγείς μια κλασική μοτοσυκλέτα. Σε κάνει γρήγορα να τη συνηθίσεις και να απολαύσεις το απίθανο μπροστινό σύστημα που έχουν δημιουργήσει οι άνθρωποι της Yamaha σε συνεργασία με την Öhlins. Ευχάριστα θα θυμηθείς τον εξαιρετικό κινητήρα και τη ροπή που απλόχερα σου δίνει ο τρικύλινδρος. Είναι ασύλληπτα σταθερή μοτοσυκλέτα όσο και αν την πλαγιάσεις. Το Niken είναι στιβαρό, ακριβέστατο και σου δίνει την αίσθηση πως πραγματικά μπορείς να ξεπεράσεις τα όρια σου χωρίς φόβο. Είναι σαν να έχεις στην διάθεση σου έναν υπερσύγχρονο υπολογιστή που ανά πάσα στιγμή διαβάζει όλες τις παραμέτρους και λαμβάνει σωστές και ακριβείς αποφάσεις για το καλό σου.
Το Traction Control κάνει αισθητή την παρουσία του και θέλει λίγο χρόνο για να το καταλάβεις ιδιαίτερα αν είσαι αρκετά βάρβαρος με το γκάζι… αν είσαι θα σου κόψει τα φτερά και κάπως απότομα θα έλεγα. Οι αναρτήσεις ανά τροχό και το σύστημα που με τη βοήθεια της Öhlins σχεδιάστηκε ειδικά για αυτή τη μοτοσυκλέτα λειτουργεί άψογα. Η μοτοσυκλέτα βυθίζεται ελάχιστα όσο και αν πιέσει κάποιος το μπροστινό φρένο. Επίσης αποσβένει με ευκολία τις όποιες λακκούβες βρεθούν στο δρόμο της και μπορεί επίσης εύκολα να καβαλήσει τα πεζοδρόμια της πόλης.

Το Niken είναι μια ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα. Από τα πρώτα χιλιόμετρα μαζί του σου δίνει να καταλάβεις το πόσο σοβαρό ήταν για τους Ιάπωνες να εξελίξουν μια τρίτροχη μοτοσυκλέτα. Το πόσο πιστεύουν πως το μέλλον της μοτοσυκλέτας εκτός από ηλεκτροκίνητο είναι και τρίτροχο. Κατά την άποψη θέλει να ''αγγίξει'' το αγοραστικό κοινό που φοβάται μια δίτροχη μοτοσυκλέτα που πλαγιάζει ή τρομάζει πριν από κάθε στροφή.

Είναι η μοτοσυκλέτα που έκλεψε την παράσταση το 2018 και όχι άδικα. Είναι η πρώτη τρίτροχη στην ιστορία και η Yamaha ανοίγει μια νέα σελίδα με αυτή.

YAMAHA TX