Δοκιμές

Δοκιμή ΚΤΜ 1290 Super Adventure S: Everything counts

Περιπετειώδης, υπερταξιδευτής


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  27.03.2018

Σε μια τέτοια κατασκευή όλα μετράνε. Κάθε λεπτομέρεια παίζει το ρόλο της. Η ΚΤΜ δημιούργησε μια από τις πιο ολοκληρωμένες μοτοσυκλέτες και κατά τη γνώμη μας την κορυφαία του είδους των μεγάλων adventure

 

Συνεργάστηκαν: Περικλης Ντεβές, Χρήστος Μερμύγκης

Η «συνταγή» για μια μεγάλη adventure είναι απλή. «Αναμιγνύουμε» ένα κορυφαίο πλαίσιο με έναν μεγάλο σε κυβισμό κινητήρα με πολλή ροπή και ιπποδύναμη. Το ρεζερβουάρ, για να πάρει η μοτοσυκλέτα τη γεύση που θέλουμε, πρέπει να είναι μεγάλο. Η θέση οδήγησης όρθια και η σέλα μεγάλη προκειμένου να χωράει άνετα δύο άτομα. Είναι απαραίτητο επίσης να «ρίξουμε στο μπλέντερ» πολλές δυνατότητες φόρτωσης, κορυφαία εργονομία, high tech αναρτήσεις και δυνατά φρένα. Με μια τέτοια μοτοσυκλέτα είστε έτοιμοι να γυρίσετε όλον τον κόσμο!

KTM 1290 Super Adventure S static 3

Μια ιστορία… μικρή

Απρίλιος 2001- Απρίλιος 2018. Δεκαεφτά χρόνια στον μοτοσυκλετιστικό χώρο, έχω οδηγήσει πολλά και διάφορα δίκυκλα. Δεκάδες adventure ή on -off. Αποκαλέστε τα όπως θέλετε. Όμως πολύ έντιμα και απολύτως ειλικρινά, ομολογώ πως το 1290 Super Adventure S είναι ό,τι πιο ολοκληρωμένο έχω οδηγήσει. Μια μοτοσυκλέτα με την οποία μπορείς να κάνεις τα πάντα. Εύκολα, γρήγορα, με ασφάλεια. Το μόνο που μου έλειψε είναι το πορτοκαλί της χρώμα. ΚΤΜ οδηγούσα και ήθελα να είναι πορτοκαλί. Ιδιοτροπίες θα μου πείτε, καθότι οι υπόλοιποι θαύμαζαν την επιβλητική μαύρη σιλουέτα του «δικού μου» για μια εβδομάδα 1290!

Είναι ΚΤΜ

To μπροστινό μέρος κλέβει τις εντυπώσεις για ακόμη μια φορά σε μοντέλο της ΚΤΜ, λόγω του διπλού προβολέα Led που παρόμοιο δεν έχουμε συναντήσει έως τώρα σε μοτοσυκλέτα. Εξοπλισμένος με το σύστημα MSC, δηλαδή οι προβολείς να στρέφονται ανάλογα με τη γωνία κλίσης της μοτοσυκλέτας, διαθέτει επίσης στη βάση του δύο αεραγωγούς, έναν από κάθε πλευρά.

KTM 1290 Super Adventure S details 7

Δύο εκδοχές υπάρχουν αντικρίζοντάς τον: να σας αρέσει ή να τον μισήσετε. Να περάσει απαρατήρητος, πάντως, δεν υπάρχει περίπτωση. Είναι ωστόσο γεγονός πως, εκτός από εντυπωσιακός, είναι και πολύ αποτελεσματικός. Τη νύχτα την κάνει ημέρα ακόμη και χωρίς τη «μεγάλη σκάλα».

Αποτελεσματικότητα

Πλαστικά με απλή σχεδίαση και σωστή εφαρμογή. Προστασία σε πόδια από τα «εξογκώματα» του 23λιτρου ρεζερβουάρ. Καθόλου «κραυγαλέα» συνολικά η σχεδίασή του, όπως συμβαίνει με άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Είναι όσο ογκώδες χρειάζεται απλά για να σου παρέχει τις κορυφαίες υπηρεσίες. Και ταυτόχρονα είναι και πιο ελαφρύ από όσο δείχνει. Το καταλαβαίνεις μόλις το σηκώσεις στο κεντρικό σταντ, αλλά και εν κινήσει. Όταν όλοι κάνουν στην άκρη για να περάσεις και γυρνάνε το κεφάλι τους για να θαυμάσουν τον super περιπετειώδη ταξιδευτή από την Αυστρία. Οι πιο τολμηροί ανοίγουν το παράθυρο και σε προκαλούν. «Άνοιξέ το» σε παροτρύνουν! Και εσύ ενεργοποιείς τη ρουκέτα και χάνεσαι.

KTM 1290 Super Adventure S action 6
Η ζελατίνα είναι ρυθμιζόμενη, όπως και το τιμόνι, τα χειριστήρια και τα μαρσπιέ του αναβάτη. Οι διακόπτες είναι φωτιζόμενοι. Στο «κόκπιτ» είναι ενσωματωμένη και μια αδιάβροχη υποδοχή για το κινητό με θύρα φόρτισης usb.

KTM 1290 Super Adventure S details 13

Η σέλα βρίσκεται 860mm πάνω από το έδαφος, ενώ υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης και 15mm ψηλότερα. Για το ύψος μου θα προτιμούσα μια χαμηλότερη σέλα κατά 10-15 mm… αν υπήρχε διαθέσιμη. Ο μόνος λόγος είναι για να έκανα πιο εύκολα τις μανούβρες στους «πηγμένους» δρόμους. Όμως και έτσι, το Super Adventure S κινείται όλο χάρη. Σαν έναν μυώδη δρομέα μικρών αποστάσεων, που μπορεί να τον βλέπεις «χτισμένο» από πάνω ως κάτω, αλλά είναι τόσο γυμνασμένος που κινείται και ελίσσεται σβέλτα.

KTM 1290 Super Adventure S details 8

 

Οθόνη 6,5 ιντσών και KTM My Ride app

Σε μια τέτοια μοτοσυκλέτα δεν θα ταίριαζε τίποτα λιγότερο από ένα υπερσύγχρονο-πληρέστατο πολυόργανο με οθόνη TFT. Εκτός από υπερπλήρης, είναι εύχρηστη και εργονομικά σχεδιασμένη. Μπορεί να ρυθμιστεί σε κλίση και διαθέτει αντιχαρακτική επιφάνεια. Ο φωτισμός της αλλάζει αυτόματα και προσαρμόζεται ανάλογα στις συνθήκες περιβάλλοντος. Ελέγχεται από τέσσερις φωτιζόμενους διακόπτες στο αριστερό γκριπ. Ταυτόχρονα, μπορεί να συνδυαστεί με την εφαρμογή KTM My Ride. Μέσω Bluetooth η οθόνη λαμβάνει πληροφορίες από το smartphone. Στα κύρια χαρακτηριστικά της περιλαμβάνονται αναζήτηση προορισμού, αλλαγή των επιλογών διαδρομής, φωνητικές οδηγίες, πλοήγηση online/offline, υπολογισμός εκτιμώμενου χρόνου άφιξης, διανυθείσα και υπόλοιπο απόστασης, πολλαπλά σημεία προορισμού, αποθήκευση διαδρομών και διαφορετικές γλώσσες. Το ΚΤΜ My Ride app περιλαμβάνει ακόμη αποδοχή εισερχόμενων κλήσεων και έλεγχο αναπαραγωγής ήχου του τηλεφώνου σας.

KTM 1290 Super Adventure S action 7

Κινητήρας

Ο δικύλινδρος διάταξης V κινητήρας με περιεχόμενη γωνία 75 μοιρών και 1.301 κ.εκ. διαθέτει δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, τέσσερις βαλβίδες και πληροί τις προδιαγραφές Euro 4. Είναι ίδιος με αυτόν που πρωτοείδαμε στον «μεγάλο» Δούκα Super Duke απλά αποδίδει 13 ίππους λιγότερους από αυτόν. Η απόδοσή του φτάνει τους 160 ίππους και τα 11 από τα 14,2 κιλά ροπής είναι διαθέσιμα από τις 2.500 σ.α.λ.!

KTM 1290 Super Adventure S details 17

Τα πιστόνια είναι ελαφριά και σφυρήλατα με ειδική αντιτριβική επίστρωση Grafal εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Έχει αποκτήσει μεγαλύτερο θάλαμο εισαγωγής αέρα για βελτιωμένη και ταυτόχρονα ομαλότερη απόδοση ισχύος στο χαμηλό και στο μεσαίο εύρος στροφών του κινητήρα.

Ηλεκτρονικά

Όλα είναι συνδεδεμένα με την κεντρική μονάδα ελέγχου της Bosch MSC. Το συνδυασμένης λειτουργίας Cornering ABS (λειτουργεί υπό κλίση και φρενάρει ταυτόχρονα τον πίσω τροχό με τη χρήση του εμπρός φρένου). Το Traction Control και τα τέσσερα riding modes (Sport-Street-Rain και Off Road). Στο Off Road δίνεται η δυνατότητα στον αναβάτη να απενεργοποιήσει το ABS μόνο στον πίσω τροχό. Υπάρχει επίσης ανάφλεξη χωρίς κλειδί (το κλειδί παραμένει στην τσέπη) και cruise control. Το σύστημα TPMS ελέγχει τις πιέσεις των ελαστικών και προειδοποιεί όταν υπάρχει απώλεια. Το ATIR (Automatic Turn Indicator Reset) σβήνειαυτόματα τα φλας δέκα δευτερόλεπτα αφότου ολοκληρωθεί η στροφή και 150 μέτρα μετά.

KTM 1290 Super Adventure S action 9

Τρία ακόμη ηλεκτρονικά συστήματα μπορούν να προστεθούν στο «οπλοστάσιο» του Super Adventure S. Τα συστήματα HHC (Hill Hold Control) για εύκολη εκκίνηση σε ανηφόρα), το Quick Shift+ για εύκολα ανεβάσματα και κατεβάσματα χωρίς τη χρήση συμπλέκτη και το MSR (Motor Slip Regulation) με το οποίο αποφεύγονται τα μπλοκαρίσματα του πίσω τροχού, λειτουργώντας παράλληλα με τον συμπλέκτη ολίσθησης.

Αναρτήσεις – Φρένα – Πλαίσιο

Oι τροχοί με τις αλουμινένιες δωδεκάμπρατσες είναι 19 ιντσών μπροστά και 17 πίσω. Οι διαδρομές των αναρτήσεων είναι 200mm και ημιενεργητικές (semi active) της WP. Το πιρούνι που είναι ανεστραμμένο με διάμετρο καλαμιών 48mm και το μονό αμορτισέρ διαθέτουν τέσσερις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις (comfort, street, sport και off road) που μπορούν να ενεργοποιηθούν ακόμα και εν κινήσει, δίνοντας στον αναβάτη επιλογές ανάλογα με το φορτίο και τις συνθήκες οδήγησης.

KTM 1290 Super Adventure S details 19
Τα φρένα είναι της Brembo με δύο δίσκους 320mm με monobloc τετραέμβολες δαγκάνες ακτινικής στήριξης μπροστά και έναν δίσκο 267mm με δαγκάνα δύο εμβόλων στον πίσω τροχό.

KTM 1290 Super Adventure S details 2
Το πλαίσιο είναι ατσάλινο, τύπου χωροδικτύωμα και το ψαλίδι αλουμινένιο. Το βάρος του Super Adventure S είναι 215 κιλά χωρίς υγρά και το ρεζερβουάρ έχει χωρητικότητα 23 λίτρα.

KTM 1290 Super Adventure S details 18
Στο Super Adventure S είναι προεγκατεστημένες οι βάσεις των πλαϊνών βαλιτσών. Στον μεγάλο κατάλογο για τον «ταξιδιωτικό» εξοπλισμό του μπορείτε να βρείτε τα πάντα. Από διάφορους τύπους αλουμινένιων και πλαστικών βαλιτσών και top case, μέχρι βάσεις και αδιάβροχες θήκες για smart phone και GPS.

Κινητήρας λάστιχο

Ο ελαστικός κινητήρας είναι κλισέ έκφραση. Για αυτό θα το γράψω απλά. Το 1290 Super Adventure S μπορεί να οδηγηθεί σαν μια μοτοσυκλέτα με 70, 100, 125 και 160 ίππους τους οποίους διαθέτει τόσο στο Sport όσο και στο Street mode. Υπακούει τόσο πειθήνια στον αριστερό σου καρπό. Ακούγεται τόσο ομαλός – με μια Akrapovic σίγουρα θα έμοιαζε πιο άγριος. Χωρίς να δυσανασχετεί ακόμη και στο σταμάτα – ξεκίνα και στο άνοιξε – κλείσε της πόλης. Θέλεις να αισθανθείς τη δύναμή του; Άνοιξε το γκάζι. Συνετά γιατί έχει πολύ. Αν και τα ηλεκτρονικά είναι εκεί για να σε κάνουν να νιώσεις ασφάλεια και τα απίστευτης απόδοσης και αίσθησης φρένα θα ενεργοποιηθούν όταν τους το ζητήσεις, επειδή τα 160 είναι πολλά όπως και να το κάνουμε, να είσαι έτοιμος να βιώσεις μια από τις πιο δυνατές συγκινήσεις της ζωής σου.+

KTM 1290 Super Adventure S action 3

Ρύθμισέ το

Ασχολήσου με τις αναρτήσεις και θα δεις πως προσφέρουν κάτι το οποίο δεν έχεις ξανανιώσει πότε πάνω σε μοτοσυκλέτα. Αναλόγως το φορτίο και το τερέν στο οποίο θα κινηθείς αρκούν τρία-τέσσερα πατήματα στους φωτιζόμενους διακόπτες του αριστερού γκριπ για να κάνεις τη σωστή ρύθμιση. Τότε θα σχηματίσεις την εντύπωση πως πρέπει να είναι οι αναρτήσεις που «διαβάζουν το δρόμο», που «καταπίνουν» τα πάντα στο πέρασμά τους, που σε κρατάνε ξεκούραστο, στρίβεις και νομίζεις πως το κάνεις πάνω σε ράγες. Απίστευτο στήσιμο και κορυφαία ποιότητα κύλισης κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες για μια μοτοσυκλέτα 230+ κιλών με γεμάτο το ρεζερβουάρ. Το μόνο που δεν μας άρεσε ήταν οι φύσες πάνω στα καλάμια του «μπροστινού». Μοιάζουν τόσο «εύθραυστες» με τα λεπτά τους καλώδια. Εκεί στην WP πρέπει να βελτιώσουν την εμφάνιση. Κανείς δεν είναι τέλειος!

KTM 1290 Super Adventure S details 10

Ούτε στο βενζινάδικο…

Ξεκινάς το ταξίδι. Δεν σε ενδιαφέρει τι ώρα είναι, τι καιρό έχει, απλά θέλεις απεγνωσμένα να δεις νέα μέρη με το Super Adventure S. Μόνη στάση το βενζινάδικο όπου καταλήγεις έπειτα από 300+ χιλιόμετρα για τον ανεφοδιασμό. Η κατανάλωση κυμαίνεται από 7 έως 7,5 λίτρα για κάθε 100 χλμ. Ένα τρικ που μπορείς να κάνεις είναι να ταξιδεύεις σε rain mode το οποίο ρίχνει την ισχύ στους 100 ίππους. Με μια σταθερή ταχύτητα 150 χ.α.ώ. η κατανάλωση θα πέσει κατά ένα λίτρο.

KTM 1290 Super Adventure S action 2

Super Traveler

Τα τελευταία επτά χρόνια που ταξιδεύω σχεδόν με όλες τις μοτοσυκλέτες στην έδρα μας στο Ναύπλιο, έχω κάνει πολλά ωραία ταξίδια με εκπροσώπους κάθε είδους- από bobber και cruiser, μέχρι supersport, naked και scooter. Δεν θα ξεχάσω πόσο άνετα ένιωσα πάνω σε V-Strom 1000 αλλά και 650. Όμως, αυτές είναι ιστορίες από άλλα τεστ και από άλλες κατηγορίες μοτοσυκλετών. Το Super Adventure S στο ταξίδι θυμίζει υπερτουριστική μοτοσυκλέτα. Τόσο άνετα ταξιδεύεις, τόσο ξεκούραστα και απίστευτα γρήγορα. Ρυθμίζεις την ταχύτητα στο cruise control και μπορείς να κινηθείς με 200 χ.α.ώ. στον αυτοκινητόδρομο χωρίς τον αέρα να σε μαστιγώνει. Αν θες να δεις «πόσο πάει», τότε στο ψηφιακό «κοντέρ» βλέπεις 250 εύκολα! Από εκεί και πέρα δεν πήρα τα μάτια μου από το δρόμο. Σίγουρα τα 150χλμ. τα ταξιδιού που διένυσα ήταν λίγα για μια υπερτουριστική μοτοσυκλέτα όπως το Adventure S.

KTM 1290 Super Adventure S action 1

Χάνεσαι

Σαν να σου ψιθυρίζει «βγες από τον άχαρο, βαρετό αυτοκινητόδρομο. Μπες στον επαρχιακό, στρίψε για να καταλάβεις». Ό,τι και αν γίνει θα φρενάρεις και θα στρίψεις με τα περισσότερα χιλιόμετρα που το έχεις κάνει ποτέ. Κλείδωσε το sport mode σε αναρτήσεις και χαρτογράφηση κινητήρα. Στρίψε. Μη φοβάσαι τίποτα. Τα κορυφαία ηλεκτρονικά, cornering ABS και το traction control με το οποίο είναι εφοδιασμένο σε αφήνουν να το απολαύσεις στο maximum. Φρέναρε όσο δυνατά πρέπει. Τίποτα δεν διαταράσσει τη σταθερότητά του. Και έχεις και τη δύναμη του δικύλινδρου που έρχεται σχεδόν μόνη της στα μέτρα σου. Η μοτοσυκλέτα συμπεριφέρεται τέλεια ακόμη και με δύο «βαριά» άτομα πάνω της. Η θέση οδήγησης μοιάζει να μεταβάλλεται σε sport όταν το «κυνηγήσεις». Αν είχα την ευκαιρία, θα έμπαινα και σε πίστα μαζί του. Σίγουρα στα χέρια ενός έμπειρου αναβάτη που συμμετέχει σε track day το γυρολόγιό του θα ήταν αξιοπρεπέστατο.

KTM 1290 Super Adventure S static 1

Το μοναδικό

Βλέπεις την τιμή του. Τα 18.290€ είναι πολλά, αλλά σε νορμάλ επίπεδα για την κατηγορία. Ποια είναι αυτή; Κατά τη γνώμη μου λίγες μοτοσυκλέτες μπορούν να συγκριθούν με το Super Adventure S. Όμως, αν θα έπρεπε να επιλέξω κάποια από αυτές, το μοντέλο της ΚΤΜ θα ήταν το μοναδικό που θα αποκτούσα.

1290 SUPER ADVENTURE S TX

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αντιπροσωπεία KTM S.E.E.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Δικύλινδρος V75o, υγρόψυκτος, με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και 4 βαλβίδες
Κυβισμός (cc) 1.301
Διάμετρος x Διαδρομή 108x71
Συμπίεση 13,1:1
Σύστημα εξαγωγής 2 σε 1
Εκκίνηση Μίζα
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) 160/8.750
Ροπή εργοστασίου (Kg-m/rpm) 14,2/6.750
Κατανάλωση (lt/100kmh) 7,3